Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pernille Bundgård, Organic Denmark: "Ook de Nederlandse retailer kan van onze werkwijze leren"

Deense bio-markt floreert juist zonder speciaalzaken

Tholen - Denemarken is uitgegroeid tot een toonaangevende natie als het gaat om biologisch. Het land is wereldleider met een bio-marktaandeel van 12,1%. Dit is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking met de Deense retailers gedurende de laatste 20 jaar. Een belangrijke rol was hierin weggelegd voor Organic Denmark en de organisatie wil bijdragen aan een verdere groei van biologisch in andere landen. Pernille Bundgård International Market Director bij Organic Denmark: "We vertellen heel graag over onze werkwijze en doen er alles aan om ook in andere Europese landen de weg vrij te maken voor groei in biologisch."

Foto: Økologi Landsforening/Organic Denmark.

Pernille ziet nog de nodige kansen op de Nederlandse markt. "Ook de Nederlandse retailer kan van onze werkwijze leren. We willen graag onze kennis verstrekken over hoe we een verdere groei in biologisch in Nederland kunnen realiseren. Om dat te doen, is de eerste stap om kennis te maken met de strategie van de verschillende retailers en vervolgens inzichten door te geven op basis van onze ervaring."

Samen groeien
Wat maakt volgens haar de Deense strategie zo succesvol? "De reden waarom het biologische marktaandeel in Denemarken zo hoog is en blijft groeien, is dat er een zeer goede samenwerking en respect is en is geweest tussen de producenten, leveranciers, inkopers en retailers. Ze staan allemaal erg open voor innovatieve nieuwe biologische producten. Ze werken mee aan de productontwikkeling en kunnen zo samen hun activiteiten in biologisch laten groeien."

Foto: Økologi Landsforening/Organic Denmark.

Geen biospeciaalzaken in Denemarken
Een groot verschil tussen de Nederlandse en Deense biomarkt is het feit dat in Denemarken geen volledig biologische winkels zijn. Wat is de reden daarvoor? Pernille: "Volledig biologische winkels zijn geweldig, en het is voor de bioconsument heel eenvoudig om bio-producten te kopen door alles in één winkel te plaatsen. Het betekent echter vaak dat je een high-end biologische consument bent als je naar een biospeciaalzaak gaat. We hebben juist groei nodig in allerlei winkels. Wij vinden dat iedereen het zich moet kunnen veroorloven om biologisch te kopen, dat biologisch voor iedereen is en dat het te allen tijde in allerlei winkels verkrijgbaar moet zijn. Het hebben van speciale winkels, voor speciale mensen, met speciale prijzen is geen effectieve manier om de biologische markt te laten groeien. Biologisch is een deel van de oplossing en moet beschikbaar zijn voor alle soorten consumenten, ongeacht inkomen en sociale status. Biologisch in alle winkels hebben is noodzakelijk voor groei - daarom zagen wij nooit volledig biologische winkels als de enige oplossing om biologisch te laten groeien."

De focus op het bio-aanbod bij reguliere supermarkten, heeft volgens haar de nodige voordelen. “Biologisch wordt hiermee beschikbaar voor alle soorten consumenten, door zichtbaar en betaalbaar te zijn - ook voor consumenten die niet met biologisch bezig zijn. We ervaren groei met deze strategie - ook in de volledig biologische winkel, aangezien meer consumentengroepen met biologisch in aanraking komen."


Foto: Økologi Landsforening/Organic Denmark.

'Gebroederlijk' naast elkaar
Zo'n acht tot tien jaar geleden werden de bio-producten op een eigen plek in de supermarkt geplaatst. Tegenwoordig staat het biologische product direct naast ‘het conventionele broertje’ in het schap. Dit maakt het gemakkelijk te vinden voor alle biologische consumenten, maar ook voor die consumenten die niet op dagelijkse basis voor bio-producten gaan. “Onze ervaring is dat wanneer het biologische en gangbare product naast elkaar worden geplaatst, de afzet van het biologische product toeneemt."

Er is nog een groot voordeel: "Wanneer het gangbare en biologische product naast elkaar staan, is het voor de biologische consument ook heel gemakkelijk om te zien welke biologische producten ontbreken. Daardoor kan hij in de winkel naar de biologische variant vragen. Een mooi voorbeeld is dat in sommige supermarkten van Coop Denmark in het centrum van Kopenhagen momenteel 75 tot 80% van het groente- en fruitassortiment biologisch is."

Voor meer informatie:

Pernille Bundgård
Organic Denmark
+45 6059 5313
pbs@okologi.dk  
www.organicdenmark.com