Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maarten Rijninks, De Aanzet: "Ook andere grotere winkels gaan deze stap zetten”

Katja Schuurman doet eerste Echte Prijs-boodschappen

Tholen - Biologische supermarkt De Aanzet in de Amsterdamse Pijp stunt als eerste supermarkt ter wereld met Echte & Eerlijke Prijzen. Dit doet de winkel door sinds 'Black Friday' het True Pricing-systeem officieel toe te passen. Op de kassabon staan ook de verborgen kosten apart per product vermeld. True Price spreekt van een wereldprimeur en liet Katja Schuurman afgelopen vrijdag 27 november als eerste met Echte Prijzen boodschappen doen in de winkel aan de 1e Jacob van Campenstraat 10.

Maarten Rijninks, mede-eigenaar van De Aanzet: "Wij durven deze stap te maken, maar dit is best eng. We leggen de nadruk op het feit dat we niet duurder, maar duurzamer worden. Maar in essentie worden de producten natuurlijk duurder omdat we de verborgen kosten in de prijs opnemen."

Transparantie op de kassabon
Maarten geeft aan dat hier zo'n drie jaar voorbereiding aan vooraf is gegaan. "Nu biologisch breed verkrijgbaar is, heeft de biospeciaalzaak iets nieuws nodig. Met True Pricing kunnen wij ons onderscheiden. Klanten verwachten van een biologische supermarkt dat het goed zit en dat de telers en producenten een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Deze transparantie is voor ons zo belangrijk dat we True Price gevraagd hebben om uit te zoeken hoe we de verborgen kosten precies kunnen berekenen. Inmiddels staat drie kwart van onze aardappelen, groenten en fruit op de True Price. Op de kistkaart staan onder de 'normale' prijs vier soorten verborgen kosten: onderbetaling, klimaatbelasting, landgebruik en watergebruik. Op de kassabon staan de verborgen kosten per product gespecificeerd." 

Vanaf nu rekent De Aanzet voor een kilo biologische bloemkool uit Nederland geen 2,50 euro, maar 2,78 euro. Een kilo Fairtrade bio-bananen gaat van 2,79 euro naar 2,94 euro. En de True Price van een kilo biologische trostomaten is 3,97 euro (in plaats van 3,75 euro). De Aanzet begint met een ruim groenten- en fruitassortiment (circa drie kwart van de AGF) en alle broden van Zonnemaire (Bakkerij van der Westen). "In 2021 komen daar kruidenierswaren bij. Uiteindelijk willen we over 5 jaar zo'n 805 producten in deze supermarkt voor de Echte Prijs aanbieden." 

Klik hier voor een uitvergroting van deze afbeelding. 

Ook samenwerking met vaste bakker
Ook de broden liggen dus al voor de 'Echte Prijs' in de winkel. Dat is geen toeval: "Dit hebben we in samenwerking met onze vaste bakker Van der Westen kunnen realiseren. We zijn begonnen met versproducten omdat de beleving rond vers groter is bij klanten. Ook zijn de verborgen kosten voor droogwaren wat lastiger te bepalen. Hiermee gaan we in het voorjaar van 2021 aan de slag. De bedoeling is dan ook andere grotere winkels deze stap gaan zetten."

Slechts het begin
Michel Scholte, directeur van True Price, sprak in het persbericht over een historisch moment: "Dit is een historisch moment, waar we over tien jaar op zullen terugkijken als een doorbraak voor duurzamere consumptie." Hij noemde het evenement van afgelopen vrijdag 'episch'.

Voor De Aanzet was afgelopen vrijdag slechts de 'kick-off'. Maarten: "We hebben heel bewust voor deze werkwijze gekozen en gaan dit nog verder uitwerken. Zo willen we waar het kan de verborgen kosten zelfs op bedrijfsniveau gaan berekenen en verrekenen, omdat we veel groenten bijvoorbeeld rechtstreeks van telers uit de regio zoals De Almershof in Middenmeer en De Stek in Lelystad afnemen. Voor onze klanten organiseren we regelmatig excursies naar onze vaste leveranciers. Op deze manier nemen we onze klanten mee in het proces en de problematiek."

Steun vanuit de politiek
In het persbericht staat ook dat Victor Everhardt (D66), de Amsterdamse Wethouder van Economische Zaken, het initiatief steunt. "We moeten onze economie opnieuw uitvinden en Black Friday is bij uitstek een dag om daar over na te denken. Amsterdam ondersteunt de True Price beweging en zet zich er de komende jaren samen met True Price voor in om bewustwording bij consumenten in de stad over echte prijzen te vergroten en bedrijven aan te sporen om er mee aan de slag te gaan. Ik ben trots dat het concreet wordt en dat ondernemers de handen ineen slaan en het gewoon gaan doen."

Elke laatste maandag van de maand kunnen mensen meedoen aan een live videochat (opgave via info@trueprice.org). Hierbij zijn ook winkeliers en anderen die meer willen weten welkom. 

Voor meer informatie: facebookpagina De Aanzet en www.trueprice.org