Gebr. de Mooij Amsterdam rondt grootschalige verbouwing af

Tholen - De buurman kun je maar één keer kopen, zo luidt een bekend gezegde. Gebr. de Mooij - Amsterdam nam dat ter harte, want met de overname van de Amsterdamse Fruithandel per 1 januari 2014 werd eerst de ene buurman overgenomen en per 1 oktober 2019 werden daar het pand en de groothandelsactiviteiten van Vroegop-Windig aan toegevoegd. Een grootscheepse verbouwing is inmiddels zo goed als afgerond, waardoor de groothandel weer gesetteld is voor de toekomst in een ruim opgezet pand met een strakke uitstraling. AGF.nl nam een kijkje.

Pand 10.000 m2
"Het totale pand, waar ook Miedema AGF en Rustenburg gebruik van maken bestaat inmiddels uit 10.000 m2. "We groeiden onze locatie uit en moesten erg veel de hoogte inwerken. Dat werd inefficiënt, het werd letterlijk een beperking om verder te groeien", vertelt Danny de Mooij. "Maar we wilden wel graag op het Food Center blijven. Zeker met de plannen die de gemeente heeft voor herstructurering van het Food Center, willen we hier graag in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen. Een groter pand, dat voldeed aan onze eisen, was niet beschikbaar. We zijn daarom blij dat we deze stap hebben kunnen zetten."

Al jaren combineert Gebr. de Mooij de groothandelsactiviteiten met im- en export, waarbij de logistieke activiteiten voor de export volledig door een partner in het Westland worden afgehandeld. "De binnenlandse en exportactiviteiten zijn qua omvang ongeveer even groot", vertelt Danny. Tot voor 2014 was Rusland de belangrijkste exportbestemming, maar als gevolg van de boycot is die exportstroom nagenoeg tot stilstand gekomen en wordt die verdeeld over de bestemmingen binnen en buiten Europa. Danny is naast de algemene zaken verantwoordelijk voor de exportactiviteiten. Neef Roel de Mooij jr behartigt naast de algemene zaken de binnenlandse verkoop en ook Roel sr is actief binnen de dagelijkse operatie.

Totaalassortiment
Met de overname van de Amsterdamse Fruithandel breidde de grossier haar fruitassortiment enkele jaren geleden al fors uit. Met de overname van de groothandelsactiviteiten van Vroegop werd met name het aanbod specialiteiten en exoten verder uitgebreid. Daarmee heeft het bedrijf een totaalassortiment aan groenten en fruit tot haar beschikking. "Het aantal spelers op het Food Center is de laatste jaren fors geslonken, en klanten willen sneller en efficiënter inkopen. Daarmee wordt de wens van onze klanten om ze met een breder assortiment te bedienen automatisch groter."

In volume zijn Italiaanse baby leaf, maar ook Spaanse slasoorten zoals little gems, gele frisée en romaine sla de grootste producten bij Gebr. de Mooij Amsterdam. Hardloper in het assortiment is nog altijd Fino Fresco, het premium label dat bestaat uit een breed assortiment Italiaanse groentespecialiteiten. Onder het label Fresco del Sol biedt De Mooij voornamelijk slasoorten direct uit Spanje, van diverse geselecteerde producenten. "Sterke merken zijn belangrijk om je te onderscheiden in de markt. Door te kiezen voor dergelijke merken, geef je klanten een soort kwaliteitsgarantie mee. Daarnaast werken we uiteraard ook met de gevestigde merken zoals Turbana, Eat me, Pink Lady enz", vertelt Danny.

Horeca-lockdown
Een groot deel van de binnenlandse klanten komt nog fysiek naar de markt, waarbij er nog onderscheid is tussen de klanten die hun handel alleen af komen halen en de cash&carry, die dagelijks wordt bezocht door horecatoeleveranciers, winkels, groentespeciaalzaken en de ambulante handel. De horeca-lockdown zorgde voor de nodige hoofdbrekens. "Een aanzienlijk deel van onze afzet is gerelateerd aan de horeca. In maart stond die afzet letterlijk stil, inmiddels zie je wel dat men met afhalen in de horeca voor een klein deel een alternatief heeft gevonden, maar het vervangt zeker de verkoop voor Corona niet. Wel hebben de overige afzetklanten een duidelijke plus laten zien."

"In maart zeiden we letterlijk tegen elkaar: 'en nu?' Nu hadden we de beschikking over de vierkante meters en viel een deel van de afzet weg. Maar we hebben snel geschakeld en met name op extern niveau veranderingen doorgevoerd. In verband met de Corona-crisis zijn geen ontslagen gevallen. Hoewel er de afgelopen tijd dus diverse uitdagingen zijn geweest, ben ik ervan overtuigd dat we als bedrijf voor de lange termijn de juiste keuzes en investeringen hebben gedaan", vertelt Danny.

Gevraagd naar de grootste uitdagingen, antwoordt de groothandelaar: "Dat blijft toch de dagelijkse uitdaging om de doorloopsnelheid in de voorraad te houden en tegelijkertijd je prijsstelling competitief te houden. Maar met deze investeringen hebben we stappen gezet, zodat we klaar zijn voor de toekomst. In het verleden was onze ruimte de beperkende factor om te groeien. Nu hebben we de vierkante meters en het assortiment tot onze beschikking om meer klanten te gaan bedienen en zo onze huidige positie te verbeteren. Bij een locatie als Amsterdam hoort een groothandel met een breed assortiment. Die rol willen we graag vervullen. We hopen dan ook dat de complete herstructurering van het Food Center zo spoedig mogelijk zal plaats vinden, zodat het hele bedrijventerrein weer modern en toekomstproof is."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Gebr. de Mooij Amsterdam B.V.
Foodcenter Amsterdam W-2
Centrale Groothandelsmarkt 190
1051 LJ Amsterdam
Tel: 020-6063 010
danny@mooijamsterdam.nl  
www.mooijamsterdam.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven