Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Het is een way of life”

Tholen - Fanatiek sporten kost veel tijd, energie en aandacht. Roy van den Heuvel weet dat als geen ander. Toch heeft hij het voor elkaar gekregen om een strak sportregime te combineren met een fulltime baan. Mede te danken aan de support en sponsoring van zijn werkgever Argos Packaging & Protection.


Roy in actie op het Westlands Kampioenschap 2020. Foto: Jeroen Tibbe Fotografie

Roy maakte deze zomer indruk door na een extra lange sprint van ruim 300 meter de titel Westlands Kampioen in de wacht te slepen. “Na een enerverende wedstrijd op de wielerbaan van Westland Wil Vooruit liet hij iedereen achter zich om zo de titel op te eisen. Roy bewijst maar weer dat hij een ijzeren doorzettingsvermogen heeft en dat laat hij niet alleen op de fiets zien”, aldus enthousiaste collega’s en supporters.

Kenners weten dat je tijdens een sprint na ongeveer 200 meter “de benen opblaast”. Roy maakte er 300 meter van. “Ik heb de sprint direct na de laatste bocht ingezet en dat maakt de sprint zo’n derde langer dan normaal. Het is verstand op nul en echt alles geven wat er maximaal in zit. Dat kun je maar kort volhouden. Je lichaam schreeuwt om te stoppen. Fatsoenlijk nadenken zit er eigenlijk niet meer in. Je wil nog maar één ding: als eerste die streep overgaan. Alles doet pijn: je benen, je armen, je longen. Ja, daar heb je doorzettingsvermogen wel heel hard voor nodig”, beaamt Roy.

'Té fanatiek'
Roy is van jongs af aan al een fanatiek sporter. “Iets té fanatiek voor een teamsport. Toch is wielrennen meer teamsport dan je denkt. Je start in een groot peloton en om te kunnen winnen heb je je team nodig. Teamgenoten rijden een gaatje dicht of trekken juist door om het peloton moe te maken, zodat jij kunt profiteren”, vertelt Roy. Al voor hij fulltime ging werken, fietste hij op het hoogste amateurniveau.

Dat is helaas niet meer te combineren. Roy rijdt tegenwoordig voor een wedstrijdteam, dat onder andere door zijn werkgever Argos wordt gesponsord. Het team stelt ambitieuze doelen, zo worden er wedstrijden in Westland en omgeving gereden en in Brabant. Afhankelijk van de periode van het seizoen is Roy gemiddeld 10 tot 18 uur per week met zijn sport bezig. Doordat corona roet in het eten gooide voor veel wedstrijden, is de verhouding tussen wedstrijden rijden en trainen dit seizoen op een heel andere manier ingedeeld. “Dat is jammer, maar doordat ik minder rekening met wedstijden hoef te houden, kan ik wel meer kilometers maken en nieuwe langere routes rijden door ons mooie land”, aldus Roy.

'Wielerverpakking'
Naast lid van het wedstrijdteam, is Roy ook lid het recreatieve Argos Wielertoerteam. “Bij Argos staan onderlinge samenwerking en langdurige relaties centraal. We delen kennis en helpen elkaar het gewenste resultaat te behalen en te groeien. De toerploeg is een van de activiteiten die daaraan bijdraagt. De ploeg bestaat uit medewerkers, klanten en zakenrelaties van Argos. We trainen samen en rijden mee in sponsortochten zoals Ride for the Roses, De Westlandse Ride en diverse spinningmarathons om geld in te zamelen voor een goed doel. Op deze manier support Argos ook de maatschappij. Ieder lid krijgt een Argos wielertenue. Ons oude tenue hebben we al aan 150 leden uit mogen reiken.”

De ‘wielerverpakking’ is onlangs vernieuwd. “Samen met een ontwerpster heb ik ons nieuwe tenue ontwikkeld. Voor een goed pak is het belangrijk dat het praktisch is, maar het moet er toch ook goed uitzien. Ik ben heel trots op het resultaat. Onlangs zijn de eerste tenues uitgedeeld aan de toerfietsers.”

Blauwdruk
Als Accountmanager voor de AGF-sector heeft Roy te maken met een heel dynamische markt. “In mijn werk gaat het niet alleen om de sales van verpakkingen. Je moet weten waar je over praat. Weten wat je moet aanbieden. Weten op welk moment voorraden nodig zijn. En Weten wat er speelt. Een goede voorbereiding en doorzetten is dan belangrijk en dat is met sport net zo. Je kan heel hard gaan fietsen maar gezonde voeding, genoeg rust, goed materiaal is net zo belangrijk en zorgt tevens voor meer plezier.”

“Mijn sport gebruik ik dagelijks als blauwdruk voor mijn werk. Wil je succesvol zijn in topsport moet je heldere doelen hebben, je moet je goed voorbereiden, plannen en het daarna niet één keer proberen maar ook vooral blijven dóen. Als ik mijn werk goed wil doen en mijn klanten goed van dienst wil zijn, moet ik net zo consequent zijn. Het is een way of life."

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Roy van den Heuvel
r.vandenheuvel@argos.nu