De eerste vroege aardbeien uit Huelva liggen al in het schap in Spanje, zij het in nog zeer beperkte hoeveelheden. “We hebben al enkele volumes San Andreas aardbeien. Maar voorlopig belanden die alleen nog maar op de binnenlandse markt. Vorige week zetten we bijvoorbeeld 1.800 kilo af, maar beetje bij beetje komen er dankzij de goede weersomstandigheden toch grotere hoeveelheden binnen”, vertelde Sergio Sainz, commercieel directeur van Cuna de Platero, afgelopen vrijdag 20 november. “Van zodra de aanvoer een behoorlijk niveau bereikt, starten we de exportprogramma's op”, voegt hij eraan toe.
“Zoals elk jaar willen we zo vroeg mogelijk de markt betreden, want ons doel is jaarrond aardbeien te kunnen aanbieden. Om daarin te slagen, koppelen we onze winter- en lenteproductie in Huelva aan de zomer- en vroege herfstoogst in Ávila, in het noorden van Spanje”.
Vorig seizoen liep niet van een leien dakje vanwege de coronacrisis. Ook nu, net voor de start van het nieuwe seizoen, leeft de sector in onzekerheid door het uitbreken van de tweede coronagolf. “Tot half maart verliep het aardbeienseizoen heel normaal, maar toen stond alles plots op z’n kop. De vraag nam zienderogen af en we hadden opeens een groot gebrek aan arbeidskrachten. Daarom hoort men hier en daar dat het areaal aardbeien in Huelva is afgenomen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo’n vaart loopt”, zegt Sergio Sainz.
Cuna de Platero zelf heeft het areaal vroege aardbeien trouwens met 10 à 15% uitgebreid om met grotere volumes op de markt te komen in het eerste deel van het seizoen. Zo wil het de massale aanvoer van aardbeien in de lente enigszins ontlopen en ook het struikelblok van het tekort aan plukkers omzeilen, wat een groeiend probleem is in de zachtfruitsector in Huelva.
Meer vraag en betere prijzen voor frambozen
“We brengen momenteel ongeveer 12 ton frambozen per dag op de markt. Tot begin november waren de resultaten iets beter dan in dezelfde periode van vorig jaar, met fruit van goede kwaliteit, een hogere afzet en betere prijzen”, aldus Sergio Sainz.
“Zoals elk jaar maakt de vraag in november een pas op de plaats, omdat de blik van de consument al gericht is op december, wanneer er meer geld moet worden uitgegeven aan de kerstboodschappen. Aan de andere kant moet ook gezegd dat de hoeveelheden frambozen in Huelva toenemen en ook Marokko met meer volumes op de markt komt, zodat de prijzen onvermijdelijk wat onder druk komen te staan. Maar het lijkt erop dat Marokko dit jaar van sommige rassen minder frambozen heeft aangeplant, aangezien de prijzen in Europa in december van vorig jaar te lijden hadden onder het te grote aanbod", besluit de commercieel directeur van Cuna de Platero.
Voor meer informatie:
Sergio Sainz Segui (commercieel directeur)
Cuna de Platero
Camino de Montemayor, s/n
Tel: +34 959372125
Mob: +34 606828659
sergiosainz@cunadeplatero.com
www.cunadeplatero.com