Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meegroeien in advies op afstand

Nu hij zijn klanten minder vaak fysiek bezoekt, heeft Arjan Vijverberg het Delphy dashboard geïntroduceerd. Met het gebruik groeiden teeltverantwoordelijken daardoor meer in teeltvaardigheden, zo vertelt hij in onderstaande blogbijdrage. 

In de tomatenteelt is het gebruikelijk dat in het begin van de teelt het advies geven intensiever is: de jonge planten zijn net geplant en de opbouw van de gewassen vraagt dan extra zorg. Als de planten eenmaal in balans staan, hoeft er minder te worden bijgestuurd en is het begeleiden van het gewas makkelijker. Aan het begin van het seizoen bezoek ik daarom mijn klanten elke week en na een week of twaalf gaat de bezoekfrequentie terug naar eens in de 2 weken.

Bezoekfrequentie
Bij het begeleiden van een teelt van een bedrijf gevestigd is het buitenland is overleg over het gewas eigenlijk nog meer nodig. Om de teelt bij mijn grote buitenlandse klanten ook optimaal te ondersteunen, bezocht ik in het begin van dit jaar zo’n bedrijf zeker eenmaal per week. Voor zo’n bezoek stond ik dan wel vroeg op om het vliegtuig van 7.00 uur nog te halen waarmee ik het adviesbezoek in één dag goed kon doen.

In de periode later in het seizoen waarin ik mijn klanten niet meer elke week bezocht, had ik wel vaak tussendoor contact. De klanten stuurden foto’s en filmpjes en via teamviewer en de telefoon hadden we contact voor een stuk extra controle èn om de puntjes op de i te zetten.

Meer eigen verantwoordelijkheid
Aan het begin van het jaar had ik veel klanten met hun gewas, allemaal in die drukke groeifase en eigenlijk te veel werk. Daarom ben ik eens gaan kijken naar mijn werkverdeling. Dit was over het jaar gezien slecht verdeeld, in het voorjaar veel drukte en later in het jaar minder werk. Mede door mijn ervaring die ik al had opgedaan met het advies op afstand durfde ik het wel aan om vanaf dit jaar ook in het voorjaar maar één keer per 2 weken mijn klanten fysiek te bezoeken. Daarbij heb ik bij mijn grootste klanten ook het Delphy dashboard geïntroduceerd.

In het begin was het wel even wennen voor de klanten en ook voor mij. Normaal zit je er bovenop en dat moest ik toch een beetje loslaten. De teelten verliepen eigenlijk erg naar tevredenheid, ook zonder mijn wekelijkse bezoek op het bedrijf. Ik merkte ook wel dat een aantal klanten wel erg op mijn advies “leunden” en nu moesten ze zelf meer verantwoordelijkheid nemen. Een paar teeltverant-woordelijken groeiden daardoor ook meer in teeltvaardigheden.

Uiteindelijk is het bij alle klanten en bij mij goed bevallen, later kwam de ervaring met digitaal advies ook nog goed van pas door de maatregelen met corona.

Daarover komt Arjan nog terug.

Voor meer informatie:
Delphy 
www.delphy.nl 
info@delphy.nl 

Arjan Vijverberg
a.vijverberg@delphy.nl   

Publicatiedatum: