Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Monitor duurzaam voedsel 2019

We besteedden in 2019 18% meer aan duurzaam voedsel dan het jaar hiervoor. Consumenten zijn best bereid meer aan duurzaam voedsel uit te geven. Ook groeide het aanbod gestaag. Van de ruim 56 miljard euro die we vorig jaar aan voedsel besteedden gingen er 7,7 miljard euro op aan duurzaam eten. In 2018 was dat nog 6,5 miljard euro. Dit staat in de Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Economic Research.

Wageningen Economic Research deed onderzoek in supermarkten, foodservice (horeca) en winkels die gespecialiseerd zijn in duurzame voeding en keek naar de productgroepen aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren, houdbare producten, samengestelde maaltijden, koffie, thee, vis, vlees, vleeswaren, zuivel en dranken.

Duurzaam voedsel wordt in de Monitor Duurzaam Voedsel gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is, en is herkenbaar voor consumenten door een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk op het product.

On The Way to PlanetProof is de grootste stijger
Het keurmerk On The Way to PlanetProof verdient aparte vermelding omdat het recent is geïntroduceerd bij veel producten zoals aardappelen, uien, groente, fruit, kruiden, zuivel, eieren en dranken. Grote kans dat je naar een product grijpt met dit keurmerk dus. Gevolg van deze opschaling: een vijf keer zo’n hoge omzet in 2019 dan in 2018, te weten 492%.

On The Way to PlanetProof gaat uit van een integrale benadering en neemt verschillende duurzaamheidsthema’s mee waarvan klimaat, bodem, landschap, biodiversiteit, water en dierwelzijn er een paar van zijn.

Supermarkten en foodservice  worden duurzamer.
Om te beginnen bij de supermarkten. Hier zie je consumenten de grootste switch naar duurzame opties maken. We vulden onze winkelwagens zo’n 19% meer dan vorig jaar met producten die een duurzaamheidskeurmerk dragen. In de foodservicesector kozen we in vergelijking met vorig jaar 16% meer voor duurzaam. In gespe-cialiseerde duurzame winkels is de stijging het minste: 2% meer duurzame aankopen dan vorig jaar.

Biologische winkels moeten hard concurreren
Gespecialiseerde duurzame winkels, waar ze vooral biologische en biodynamische voeding verkopen, moeten sinds 2015 hard concurreren met supermarkten, die vaak ook biologische voeding tegen een lagere prijs verkopen. Maar in 2019 is er voor het eerst een stijging in omzet met 2%, wat mede veroorzaakt is door de btw-verhoging. De btw is van 6% naar 9% gestegen. De facto is er daarom sprake van reëel omzetverlies.

Bron: WUR

 

Publicatiedatum: