Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groentemerken lopen generatie Z-consumenten mis

Op veel markten eten generatie Z-consumenten te weinig groenten. Ondanks de toegenomen interesse in plantaardige voeding zullen deze consumenten toegeven minder vaak groenten te eten dan oudere generaties. Generatie Z-jongeren denken wellicht wel dat ze voldoende groenten binnenkrijgen via andere onderdelen van hun voeding, zoals 'groene' smoothies. Groentemerken missen dus een kans om deze generatie bewust te maken van het belang van 'echte' groenten in hun voedingspatroon.

Generatie Z-jongeren hebben zo hun redenen om groenten te mijden

Groenten bereiden is veel werk
Bij een Mintel-enquête over groenten gaf één op de vijf generatie Z-consumenten aan dat zij het bereiden van groenten vermeden omdat het zo'n 'gedoe' is. Dit tegenover één op de tien onder respondenten uit andere generaties. Het kan zijn dat deze generatie nog over te weinig zelfvertrouwen en ervaring in de keuken beschikt.

Ze worden niet als smakelijk gezien
Drie op de tien Amerikaanse generatie Z-jongeren zeggen moeite te hebben om groenten smaakvol te bereiden. Ze hebben nog geen repertoire aan smakelijke recepten waarop ze terug kunnen vallen en dat is waarschijnlijk de reden dat ruim een kwart van de Amerikaanse jongeren uit deze generatie aangeeft het eten van voldoende groenten een 'opgave' te vinden. 

Groentemerken richten zich niet op hen
Generatie Z-jongeren ontdekken de wereld op andere manieren, zoals via TikTok en influencers. Mogelijk staan zij minder bloot aan traditionele marketingmethoden en zijn zij hier ook minder gevoelig voor. 

Wellicht ontbreekt het hen aan kennis over voeding
Scholen hebben bezuinigd op de lessen huishoudkunde, waarin leerlingen doorgaans les kregen over voeding. Merken nemen echter wel aan dat jongeren uit deze generatie weten wat voor rol groenten spelen in een uitgebalanceerd dieet. 

Laat generatie Z het belang van groenten zien
Groentemerken mogen het dan wel als vanzelfsprekend beschouwen dat alle consumenten weten hoe je gezond kunt eten maar deze boodschap komt niet over bij generatie Z. Deze generatie voelt zich aangetrokken tot plantaardige diëten maar weet wellicht niet welke vezelrijke groenten hier onderdeel van uit zouden moeten maken. 

Er lijkt een kloof te bestaan tussen 'op plantaardige basis' en 'rijk aan groenten' en groentemerken zouden meer kunnen doen om consumenten uit deze generatie te helpen het belang van groenten te zien door ze te benaderen op een manier die hen aanspreekt.

Schakel influencers in om generatie Z te bereiken
Generatie Z-jongeren zijn weliswaar minder gevoelig voor traditionele marketing maar ze zijn wel actief op sociale media. In Brazilië gebruikt bijna twee derde van de jongeren tussen de 16 en 20 jaar sociale media om meer te weten te komen over nieuwe producten en diensten. In het VK is ruim driekwart van de generatie Z-jongeren van mening dat merken hun imago kunnen opvijzelen door samen te gaan werken met de juiste sociale media-persoonlijkheden.

Groentemerken kunnen de kracht van sociale media benutten om deze generatie te bereiken. TikTok is bijvoorbeeld een optie die veel potentie biedt.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

Publicatiedatum: