Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinezen kopen steeds vaker vers gesneden fruit

Het Chinese Jiangsu Group Fresh-cut Fruit Research Center en de Premium Cut Fruit Exposition Hall werden medio november 2020 tegelijkertijd geopend met een grootse ceremonie.

Het Fresh-cut Fruit Research Center zal de productiefaciliteit voor vers gesneden fruit begeleiden en innovatieve technologie en productiewaarde toevoegen aan elke stap van het productieproces. De heer Wang, woordvoerder van Jiangsu Group Fresh-cut Fruit, sprak over de huidige omstandigheden op de binnenlandse markt voor vers gesneden fruit en de toekomstige marktvooruitzichten.

Volgens Thomas Wang zijn kleine dozen vers gesneden fruit al jaren populair op overzeese markten, ze zijn daar in bijna elke supermarkt verkrijgbaar. In China was dat lang niet het geval, maar daar begint snel verandering in te komen, aangezien vers gesneden fruit steeds populairder begint te worden bij de Chinese consument.

"Ten eerste is het levenstempo in China hoger en hebben minder mensen de tijd om elke dag hun eigen fruit te snijden, vooral als het gaat om moeilijke vruchten zoals ananas, doerian en jackfruit. Ten tweede consumeren de meeste mensen geen groot fruit in één keer, zodat de restjes vaak bederven. Dit is een verspilling van goed fruit en ook nog eens vrij duur. Daarom overwegen veel mensen om kleine porties vers gesneden fruit te kopen. En ten derde besteden Chinese consumenten meer aandacht aan gezond fruit omdat hun levensstandaard is verbeterd en ze zich meer bewust zijn geworden van gezondheidsproblemen. Bovendien zijn kleine verpakkingen met vers gesneden fruit heel geschikt voor locaties zoals bioscopen of speeltuinen."

De toegenomen populariteit van vers gesneden fruit heeft een impact op de toeleveringsketen. "Neem de jackfruit als voorbeeld, de jackfruit wordt voornamelijk in fysieke winkels verkocht als vers gesneden fruit. De verkoop van hele jackfruit is slechts goed voor 3%-5% van het totale verkoopvolume. Traditioneel kochten groothandelaars hele jackfruits van de plantages en vervoerden ze het fruit naar de groothandelsmarkt waar de detailhandelaars ze afnamen. De detailhandelaars vervoerden de jackfruit vervolgens naar verwerkingsfabrieken, waarna de verwerkte jackfruit van de faciliteit naar de retail locatie werd getransporteerd."

"Jiangsu Group Fresh-cut Fruit veranderde deze toeleveringsketen. Onze verwerkingsfabrieken kopen het fruit rechtstreeks van de plantage in en het verwerkte fruit wordt vervolgens getransporteerd naar groothandelsmarkten of retailmarkten. We schakelen de tussenhandel uit en verlagen zo de kostprijs van het transport en het risico op verspilling tijdens het transport. Dit is de meest efficiënte manier om vers gesneden fruit naar nog meer consumenten te brengen."

Retailers en consumenten zijn zich snel bewust van het voordeel van deze gestroomlijnde toeleveringsketen. JGroup Fresh-cut Fruit ontvangt bestellingen voor ongeveer 200.000 verpakkingen vers gesneden jackfruit (200 gr per stuk) per dag. Dat is vijf keer het ordervolume van 30-40.000 verpakkingen rond deze tijd vorig jaar. "Helaas is onze productiecapaciteit beperkt tot ongeveer 50-60.000 verpakkingen. Om onze capaciteit uit te breiden en aan de vraag van de consument te voldoen, hebben we al een andere verwerkingsfabriek in Jiaxing Fruit City gebouwd en bouwen we momenteel een andere verwerkingsfabriek in Guangzhou Jiangnan Market. Deze faciliteiten hebben elk 2-4 productielijnen met een verwerkingscapaciteit van 8-10.000 stuks per uur.

Op de vraag naar de redenen voor de plotselinge groei van hun omzet, antwoordde Wang: "We hebben altijd een bepaalde hoeveelheid verkocht op basis van de vraag van de consument, over het algemeen via gespecialiseerde fruitwinkels, maar nu de supermarkten onze producten aanbieden, zien we een grote schaalvergroting. De merkbekendheid van de Chinese consument neemt toe en we zijn zichtbaar in elke grote supermarkt in eersteklas steden in het hele land. Er staan ook automaten met vers gesneden fruit voor de ingang van veel supermarkten, wat de aankoop van vers gesneden fruit nog gemakkelijker maakt voor klanten die haast hebben. We hebben onlangs ook afspraken gemaakt met Pagoda, XF Fruit en Sam's Club voor de verkoop van vers gesneden fruit. Hun winkels verkopen nu kleine verpakkingen met onze vers gesneden durian, ananas en granaatappel."

Jiangsu Group Fresh-cut Fruit levert plastic bekertjes vol vers gesneden fruit aan de detailhandel, maar het bedrijf levert ook grote hoeveelheden vers gesneden fruit aan grote ketens zoals KFC, 7-11, Xicha en Starbucks. "Deze grote winkelketens zouden hun eigen fruit kunnen snijden, maar dat zou veel tijd en werkuren vragen, wat de kostprijs zou verhogen. Daarom kopen ze vers gesneden fruit van ons. Gezien het kostenvoordeel voorspel ik dat deze trend zich verder zal uitbreiden, waarbij er steeds meer rechtstreeks vers gesneden fruit bij bedrijven zoals het onze zal worden afgenomen."

Voor meer informatie:
Thomas Wang
Jiangsu Group Fresh-cut Fruit Co., Ltd.
+86 18606112777 
thomas.wang@jgroup360.com