Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Scherminnovatie Phormium: "We staan aan vooravond van mooie stappen"

Tholen - Schermdoeken hebben een belangrijke rol in de tuinbouw gekregen. Veertig jaar geleden werd een schermdoek gebruikt om het zonlicht tegen te houden. Nu zien we dat schermdoeken worden gebruikt om een optimaal klimaat te regelen.

“Tien jaar geleden kwam er een omslag. Men begon in te zien dat een scherm meer was dan alleen een schaduwdoek. Dat bracht voor ons een hoop nieuwe dingen met zich mee”, vertelt Peter Ollevier,  Sales & Marketing Director bij Phormium.


Peter Ollevier

Van textiel naar tuinbouw
Phormium maakt grote stappen. Peter: “We zijn uitgegroeid van een textielbedrijf tot een gevestigd bedrijf binnen de tuinbouw. De focus bij ons bedrijf in Lokeren ligt voor 90% bij de agrarische sector. Een jaar of tien geleden was dat ongeveer 50%. De groei is noodzakelijk om aan de toenemende vraag te kunnen blijven voldoen en om alle ontwikkelingen in de tuinbouw bij te kunnen houden.”

“De laatste jaren kenden we een aanzienlijke groei. Hoofdzakelijk in de schermdoeken maar ook op andere vlakken (champignons en landscaping). Zo richten we ons ook op geografische expansie. Er is een nieuwe, tweede sales manager voor de Verenigde Staten en een nieuwe sales manager voor Latijns-Amerika aangenomen. Dat begint nu zijn vruchten af te werpen. We verkopen producten die we daar voorheen niet verkochten.”

Arjan van der Veer

Schermdoeken in de toekomst
Niet alleen het bedrijf maar ook de ontwikkelingen rondom schermdoeken groeien volop. “Ik verwacht dat we in de toekomst nog meer schermdoeken gaan zien. Voorheen zag je bij een teler maar één schermdoek, nu zijn dat er steeds vaker drie. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘custom made’ schermdoeken”, vertelt Arjan van der Veer, sales manager bij Phormium.

Volgens Arjan blijft de functie van de schermdoeken zich ook ontwikkelen. “Nog meer diffusiteit en nog meer energiebesparing. We blijven continu de huidige schermdoeken optimaliseren. Ook doen we volop onderzoek naar nieuwe innovaties, er zijn zeker nog nieuwe doeken die ontwikkeld kunnen worden.”

“Om te groeien moet je innoveren”
Het bedrijf heeft een eigen R&D afdeling; het Phormium Research Centre. Momenteel lopen er ongeveer tien innovatieprojecten waarbij verschillende zaken worden onderzocht. Peter: “Over de details kunnen we nog niet veel zeggen. Maar voor ons is het heel duidelijk dat we moeten blijven innoveren. Wanneer we willen groeien is dat noodzakelijk. Dankzij een pilot weefgetouw en een pilot breimachine kunnen we op de R&D afdeling allerlei dingen op relatief korte termijn uitproberen.”

Weeftechnieken
Phormium maakt gebruik van speciale weeftechnieken. “Onze weeftechnieken onderscheiden ons van andere bedrijven. Onze weeftechniek zorgt voor extra robuuste en duurzame schermdoeken. Dat weet de klant, zij weten ons te vinden.” Vorig jaar voegde Phormium een breimachine toe aan hun machinepark. “Dat zorgt ervoor dat we een compleet assortiment kunnen bieden voor verschillende klimaatoplossingen in de kas.

Weven of breien?
“Wanneer een doek wordt geweven is het enorm sterk”, vertelt Arjan. “Doordat de bandjes dubbelen geeft het doek veel verduistering en een superieure energiebesparing. Wanneer je de bandjes weeft, liggen ze altijd kruislings over elkaar. Je hebt dus altijd dubbele bandjes. We zijn de enige die op deze manier werken.”

Vanuit de markt kwam een aantal jaar geleden steeds vaker de vraag naar een extra helder schermdoek. “We zijn in het diepste geheim gaan onderzoeken hoe we dat kunnen realiseren. Na drie jaar onderzoek rolde daar vorig jaar de Phormitex Crystal uit. Het is een extra licht doorlatend energiedoek, met een lichtdoorlaatbaarheid van 90%, een record op de markt. Het doek wordt voornamelijk gebruikt binnen de groenteteelt.”

Peter: “We kunnen de klant nu beide oplossingen aanbieden. Het is maar net waar de klant behoefte aan heeft.”

Voor meer informatie:
Phormium
www.phormium.com  
info@phormium.com 

Peter Ollevier
Sales & Marketing Director
peter.ollevier@phormium.com 

Arjan van der Veer
Sales Manager The Netherlands
arjan.vanderveer@phormium.com 

Vitalina Tsourkan
Sales Manager Central & Eastern Europe + Scandinavia
vitalina.tsourkan@phormium.com 

Marta Gentile
Sales Manager Southern Europe, Latin America
marta.gentile@phormium.com 

Tayyar Erzurumlu
Sales Manager Middle East, Asia, East Africa
tayyar.erzurumlu@phormium.com 

Joshua Gauche
Sales Manager USA, Canada (East Coast), UK, Ireland
joshua.gauche@phormium.com 

Harman Gilbert
Sales Manager USA, Canada (West Coast)
harman.gilbert@phormium.com 

Rémy Ballet
Sales Manager French Speaking Countries
rémy.ballet@phormium.com 

Zsuzsanna Tanacs
Application Manager
zsuzsanna.tanacs@phormium.com