Siciliaanse tomatenteler 'met Westlandse kassen' verwacht betere prijzen richting de feestdagen

Het Italiaanse tomatenseizoen verliep dit jaar moeizaam. Richting de feestdagen verwacht de Siciliaanse tomatenteler echter wel betere prijzen, zo vertelt Federico Baraldi van Isolagrande, een van de grootste en modernste glasteeltbedrijven in Italië.

Het idee voor dit bedrijf is ontstaan in het bruisende Milaan, maar wordt ontwikkeld en uitgevoerd in het zuiden van Italië, in de Agro di Vittoria in de provincie Ragusa, op Sicilië.

Federico is de jonge oprichter van het bedrijf, die 4 jaar geleden samen met zijn vader Arturo startte met deze onderneming.

"In Sicilië hebben we een grote bondgenoot: de zon, die een groot verschil maakt voor de gewassen en de impact op het milieu. Wij zijn gespecialiseerd in de teelt van cherry- en trostromaten en andere verfijnde tomatensoorten. Wij hebben een goede concurrentiepositie weten op te bouwen ten opzichte van de meer Noord-Europese belichte teelten," zegt Federico (foto rechts).

Isolagrande beschikt over een areaal van 15 ha moderne kassen, die op nationaal niveau gerekend mogen worden tot de avant-garde in zijn soort en zelfs worden vergeleken met de glastuinbouw in het Westland. Daarnaast zijn er kassen op een areaal van 55 ha die in de loop van de tijd gemoderniseerd worden.

Oog voor historie én voor de toekomst
Federico en Arturo staan aan het roer van het bedrijf met een lange traditie in het gebied. Vanaf het begin is het hun bedoeling geweest om te behouden wat er van het oude teeltbedrijf is geërfd, en om verbeteringen en efficiëntie te brengen waar mogelijk en noodzakelijk, ook wat betreft het bouwen van faciliteiten voor onderzoek en ontwikkeling. In dat verband is er ook een team samengesteld van gespecialiseerde agronomische technici. "We maken gebruik van software die het hele teeltproces bewaakt, van de vruchtvorming tot het openen en sluiten van de zij- en nokramen," legt de jonge ondernemer uit.

Corona
Met meer dan 200 medewerkers streeft het bedrijf naar een constante groei, niet alleen in volume, maar ook in de kwaliteit van het werk van de medewerkers. "Het is bekend dat een tevreden arbeider een betere arbeider is, meer produceert en betrouwbaar is. Tijdens de eerste golf van de Covid-19-pandemie hebben we de strikte protocollen voor de bescherming van het personeel geïmplementeerd en is het mogelijk geweest om in contact te blijven met onze zakenpartners in onze gloednieuwe videoconferentieruimte. Zelfs tijdens de zomermaanden bleven we een hoog veiligheidsniveau handhaven, waarbij wij het reizen tot een minimum hebben beperkt."

De verwerkingslijn die op volle capaciteit 56 medewerkers vraagt. (NB: foto genomen voor de Covid-noodtoestand)

De productiekalender

De teelten zijn uitsluitend op substraat, zonder residu en nikkelvrij (dit laatste is in het proces van officiële certificering). "We beschikken over een modern verwarmingssysteem dat zorgt voor de CO2 in de kas tijdens de daguren. Hierdoor kunnen de planten op natuurlijke wijze worden versterkt."

Er zijn zorgvuldige controles aan de ingang van de kassen, waardoor gewasbeschermingsmiddelen niet gebruikt hoeven worden, aldus Federico. Ook het gebruik van nuttige insecten en het wekelijks monitoren van de groei van de planten (gewasregistratie) zijn onderdeel van de moderne teelttechnieken binnen het bedrijf. De traceerbaarheid van de producten wordt gewaarborgd door moderne geautomatiseerde systemen.

Internationale afzet onder drie merken en private labels
Dit alles zorgt voor een product van hoge kwaliteit, dat wordt afgenomen door de belangrijkste supermarktplatforms en -ketens in Europa (Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Zwitserland) en Italië. Dit is te danken aan het lidmaatschap van Valleverde, een van de grootste producentenorganisaties in Zuid-Italië, dat de AGF-afzet van zijn leden verzorgt en promoot.

De producten van Isolagrande worden onder drie bedrijfsmerken afgezet: Bon Tom (extra categorie), Isolana (premium categorie) en Red Green (standaard categorie). "Echter, 80% gaat zonder merknaam naar de supermarkten. De reden hiervoor is dat supermarktketens er de voorkeur aan geven hun producten van een eigen merk te voorzien, met name voor het hoge assortiment," zegt Federico.


Prijsstijging richting feestdagen
"Gelukkig is de zomer met lage prijzen voorbij. De markt is nu aanzienlijk aangetrokken en richting de feestdagen verwachten wij een stijging van de consumptie en daarmee ook van de prijzen. Met de huidige wereldwijde gezondheidssituatie is het moeilijk om voorspellingen te doen, maar we hebben er alle vertrouwen in," besluit Federico.

Voor meer informatie:
Federico Baraldi
Isolagrande S.r.l Società Agricola
Hoofdkantoor:
Via Achille Zezon 4,
20124 Milano (MI) - Italë
Teeltlocatie:
C.da Alcerito, snc
97019 Vittoria (RG)
+39 340 3481913 
commerciale@isolagrande.com
www.isolagrande.com


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven