Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mariska de Zoete, Fruca Marketing:

"Komende twee weken gaan onze klanten over op Spaanse ijssla en paprika's"

Tholen - Fruca Marketing uit het Spaanse Murcia heeft een uitgebreid productassortiment bestaande uit sla, (water)meloenen, citrus en paprika's. Inmiddels is het sla- en paprikaseizoen aangevangen. "We zitten nu in een transitieperiode. Volgende week of die week erop gaan de meeste klanten vol over op Spaans product", vertelt Mariska de Zoete, die al bijna tien jaar op de commerciƫle afdeling van het bedrijf werkzaam is.

Dezelfde aantallen
"Het seizoen kent wel de nodige onzekerheden als gevolg van het Corona-virus. In sommige landen, zoals Nederland en Belgiƫ is de horeca al dicht. Andere landen staan op het punt om dicht te gaan, dus dat werkt wel door in de verkoop. Wel zetten onze supermarktklanten momenteel meer om, dus dat compenseert nog redelijk. We hebben na de eerste golf wel even getwijfeld of we minder ijssla aan moesten planten, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan. We verwachten dus dezelfde aantallen als andere jaren", vertelt Mariska.

"De Corona-maatregelen zorgen wel voor de nodige impact in de oogst en de verpakking. De mensen moeten natuurlijk meer afstand houden, je kunt minder mensen in de bussen vervoeren en de mensen werken steeds in dezelfde groepen, zodat niet iedereen met elkaar werkte en eet en de kans op verspreiding beperkt blijft. Bovendien wordt bij binnenkomst de temperatuur gemeten, dus iedereen zit er bovenop. Dit zorgt wel voor extra kosten en die worden niet automatisch gecompenseerd. Dan komt het toch erop aan of een klant bereid is wat extra's te betalen."

1.650 hectare ijsbergsla
Het sla-areaal van Fruca Marketing omvat 1650 hectare ijsbergsla, 200 hectare little gems en mini Romaine, 70 hectare Romaine sla. Zo'n 200 hectare teelt is ingeruimd voor de overige slaspecialiteiten. Het totale andijvie-areaal bedraagt 90 hectare en het totale paprika-areaal telt 454 hectare, waarvan 142 in Marokko en 287 hectare traditioneel in Murcia en Almeria, plus 25 ha hightech in Murcia.

"Door onze eigen teelt en exportervaringen weten we welke specificaties er in onze afzetlanden worden verwacht", aldus Mariska, die zelf verantwoordelijk is voor de export naar onder meer de Britse markt. "Omdat er nog geen akkoord is met Engeland vormt ook de Brexit nog een onzekere factor. Aangezien wij redelijk wat export naar Engeland hebben, kan dat een behoorlijke impact hebben, maar tegelijkertijd kunnen we hier nog niet goed op anticiperen, zolang we niet weten hoe de situatie gaat worden."

Kartonnen paprikaverpakking
"Verder gaat alles wel gewoon zijn gangetje. Het voordeel is dat we dagelijks met voedsel in de weer zijn en dat zullen mensen toch nodig hebben. Daarnaast hebben we momenteel de nodige inspanningen om onze footprint te verminderen en ook het gebruik van plastic te verminderen. Hiervoor introduceren we dit seizoen onder meer een nieuwe, kartonnen paprikaverpakking", besluit Mariska.

Voor meer informatie:
Mariska de Zoete
Fruca Marketing
Tel: 0034 968 15 15 15
Mob: 0034 638 105 411
Mariska.DeZoete@fruca.es
www.fruca.es