Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse exporteur mikt met losse rucola op Nederlandse markt

“Met onze verse rucola gaan we nieuwe markten aanboren, namelijk die van Nederland en Oost-Europa" zegt Francesco Napolitano, commercieel manager bij Fratelli Napolitano, dat is gevestigd in het Italiaanse Eboli. "Er is veel vraag om deze markten te voorzien van verse losse rucola, verpakt in de meest uiteenlopende verpakkingen."

Francesco is er trots op dat zijn rucola ook wordt gewaardeerd door opkomende markten. "Onze gewassen worden met de hand gesneden en geselecteerd om onze klanten verse rucola van goede kwaliteit te garanderen.” 

Rucola en lente-uitjes zijn de twee vlaggenschepen van het bedrijf en deze gewassen worden jaarrond geteeld en verwerkt. Hiermee laat Fratelli Napolitano volgens Francesco zien dat traditie en innovatie wel degelijk samen gaan.

“We verwerken 70% van de rucola voor Duitsland en het resterende deel is bestemd voor Zwitserland, Denemarken, Engeland en andere Europese landen. We werken ook samen met de Franse horeca. Gezien de positieve resultaten die we behalen, streven we ernaar om het areaal te vergroten.”

Fratelli Napolitano verwerkt jaarlijks ongeveer 1.300 ton rucola en houdt hierbij rekening met de wensen van de klant. In het kader hiervan heeft het bedrijf samen met een distributieketen een consumentenanalyse uitgevoerd om nog beter in te kunnen spelen op trends en verzoeken.

“De rucola wordt voornamelijk los of in bosjes verpakt. De verpakking met daarin twee bosjes rucola van 50 gram loopt erg goed en er is veel vraag naar vanuit de detailhandel. De consument kiest hiervoor vanwege het gebruiksgemak en om voedselverspilling te verminderen.”

Om kwaliteitsrucola te garanderen, zijn de toegepaste agronomische praktijken van cruciaal belang. Agronoom Alberto Fortunato zegt hierover het volgende: “Voor het winterseizoen verplanten we de zaailingen meestal op mulchgrond. Op deze manier kan het vocht in de kas worden verminderd, waardoor fytosanitaire problemen en behandelingen met gewasbeschermingsmiddelen worden gereduceerd.”

Ook spinazie en andijvie
Momenteel legt Fratelli Napolitano zich ook toe op de teelt van spinazie en andijvie. “We telen nu ongeveer een jaar spinazie. De vraag naar dit gewas is groot, maar het aanbod  nog te beperkt. Gezien de huidige trend streven we ernaar om het areaal te vergroten, ook vanwege de vele verzoeken afkomstig van de Noord-Europese markten. De andijvie is voornamelijk bestemd voor het buitenland. Aldaar wordt het gesneden, gewassen en verpakt voor de detailhandel. Op de Italiaanse markt zijn we nog niet echt aanwezig en daar gaan we ons nu op richten”, zegt Francesco.

De bedrijfsvisie kan worden samengevat met de woorden traditie, kwaliteit en innovatie. Dat geldt ook voor de andijvie. “De andijvie telen we van oktober tot juni in de volle grond en 7 à 10 dagen voor de oogst wordt de andijvie gebonden. Op de manier krijgen we meer gebleekte bladeren, die milder van smaak zijn dan het groene blad. Deze bewerking wordt met de hand uitgevoerd”, zegt agronoom Fortunato.

Voor meer informatie:
Fratelli Napolitano
Via XXV Aprile, 105
80040- Poggiomarino (NA) – Italië
(+39) 081 5285232
(+39) 338 9372614 Gennaro Napolitano

Contrada Cioffi, 114
84025-Eboli (SA) – Italië
(+39) 0828 347395
(+39) 329 1608552 Francesco Napolitano
info@fratellinapolitano.it
www.fratellinapolitano.it

Publicatiedatum: