Maersk Container Industry viert 25 jaar koeltransport

25 jaar geleden introduceerde Maersk Container Industry (MCI) haar eerste koelcontainers.

Vandaag de dag richt MCI zich niet alleen op koelcontainers en de reeferunits zelf maar ook op digitalisering. Dit omdat volgens het bedrijf connectiviteit belangrijker en waardevoller dan ooit is geworden voor de klanten over heel de wereld en om hen in staat te stellen de omstandigheden van de producten gedurende het hele transport te monitoren.

"Wij zijn trots op het Star Cool-platform en onze technologie. We zijn bij mijn weten de enige scheepvaart OEM die de gehele unit ontwerpt en vervaardigt. We zijn ook de enige OEM die voortgekomen is uit de scheepvaartsector, waardoor we kunnen bouwen op 100 jaar aan ervaring. We blijven onze technologie verbeteren door nauw samen te werken met onze klanten om nog betere oplossingen te vinden om hun vracht te verwerken, kosten te verlagen en milieudoelstellingen te realiseren," aldus MCI-directeur Sean S. Fitzgerald op ajot.com

Wereldwijde impact
Het concept koelcontainer ontstond eind jaren zestig en betekende een belangrijke doorbraak binnen de scheepvaartsector. Voor de komst van de koelcontainer waren temperatuurgevoelige producten weliswaar enorm populair maar zeer moeilijk te transporteren. Dit beperkte de consumptie ervan en dreef de prijzen voor consumenten op. 

De ontwikkeling van koelcontainers betekende dan ook een omwenteling voor consumenten over heel de wereld. Naarmate rederijen op steeds grotere schaal van koelcontainers gebruik gingen maken, konden zij hun favoriete groenten en fruit het hele jaar door voor redelijke prijzen kopen. Telers hadden op hun beurt de kans om internationale markten te betreden die voorheen onbereikbaar voor hen waren.

Voor de introductie van de koelcontainer bleef de afzet van bepaalde versproducten beperkt tot lokale markten. Dit ontnam telers niet alleen de mogelijkheid om te profiteren van de lucratieve wereldwijde handel maar maakte heb ook extra kwetsbaar voor fluctuaties op regionale markten. De komst van de koelcontainer maakte hier in korte tijd een eind aan. 

"Nadat we onze initiële en functionele doelen hadden verwezenlijkt, bleven onze ingenieurs werken aan de ontwikkeling van verdere innovaties. Het resultaat hiervan was de introductie van het Star Cool Integrated-concept, dat bestond uit het direct integreren van de koelunit in de container om zo een koelcontainer te creëren waarin de vracht beter beschermd was, met een lager gewicht, waarin meer vracht past en die minder energie verbruikte dan vergelijkbare producten, zonder dat dit ten koste ging van de stevigheid en levensduur," vervolgt Fitzgerald. 

Nieuwe innovaties, nieuwe markten
Een andere belangrijke innovatie was de introductie van het gecontroleerde atmosfeer-systeem Star Cool CA. Hiermee werd het exportvenster voor zachtfruitsoorten met een hoge respiratiegraad fors verruimd waardoor er voor zowel telers als consumenten nieuwe markten opengingen. MCI introduceerde ook milieuvriendelijke koelmiddelen en was de eerste fabrikant die zijn eigen realtime technologie voor gegevensvastlegging en tracering op de markt bracht. 

"Naast de front-end gebruikersinterface biedt ons Sekstant-systeem gebruikers realtime informatie over de GPS-locatie van iedere afzonderlijke container, evenals over de exacte binnentemperatuur. Hierdoor kan de kwaliteit van de vracht worden verbeterd waardoor uiteindelijk ook voedselverspilling kan worden teruggedrongen. Ook kan de fysieke locatie van de unit worden getraceerd om deze te beschermen tegen diefstal of vandalisme," besluit Fitzgerald. 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven