Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse substraatleverancier Hawita pakt uitbreidingsplannen weer op

De grote hectiek die het coronavirus heeft veroorzaakt in de tuinbouwsector lijkt voorbij te zijn. De situatie is gestabiliseerd, maar nog steeds verre van normaal. Voor veel bedrijven die vroeger hun internationale bestaande en potentiële klanten meerdere malen per jaar persoonlijk bezochten, is dit type contact tot nul gedaald.

Dit geldt ook voor de Duitse substraatleverancier Hawita, die vroeger elke maand in het buitenland was. De reisbeperkingen weerhouden hen er echter niet van om hun vleugels internationaal uit te slaan. "Na maanden waarin we onze klanten hebben geassisteerd, is het nu tijd om onze internationale groei weer op te pakken en tegenwoordig is online de beste manier om nieuwe klanten te bereiken."

Aan het woord zijn Miguel Vázquez Fernández en Eike Søren Ennenbach, beiden Export & Sales Managers van het bedrijf. "Door onze nieuwe en vereenvoudigde website, directe contactmogelijkheden en het aanbieden van monsters, proberen we zo dicht mogelijk bij persoonlijk contact te komen."  


Hun fabriek in Akniste, Letland produceert al sinds 1996 'Hawita' Baltische substraten. 

Toenemende export   
Hawita Group is een Duits familiebedrijf dat bekend staat om zijn veenmos, maar ze produceren ook substraten, plantenbakken en Easypot voor zowel hobbytuiniers als professionele tuinbouwers. Met 100 jaar ervaring zijn ze uitgegroeid tot een bedrijf met momenteel meer dan 400 werknemers, acht productielocaties en meer dan 4500 ha veengrond in Duitsland en de Baltische staten - het grootste deel van hun turf dat voor de export wordt gebruikt, wordt in Letland geproduceerd.

Ze zijn al vele jaren wereldwijd actief, maar in de afgelopen 5 jaar zien ze de aanvragen van bedrijven overzee toenemen. En ze willen dolgraag nog verder internationaal groeien. "In de afgelopen 5 jaar hebben we de vraag van buitenlandse bedrijven sterk zien stijgen, met name in de afgelopen 3 tot 4 jaar vanuit China. We hebben de capaciteit om te groeien, dus we dachten waarom niet?"  


Hun faciliteit in Vechta, Duitsland produceert voornamelijk 'Hawita' Flor-substraat en ze zijn er trots op dat ze dit al sinds 1926 doen.

Uitdagingen door het coronavirus
Door het coronavirus is de internationale uitbreiding een behoorlijke uitdaging geworden. "In het midden van de pandemie was de situatie hectisch en onzeker voor onze huidige klanten. Daarom hebben we ons uiterste best gedaan om hen op alle mogelijke manieren bij te staan, met als gevolg dat we onze uitbreidingsplannen naar de achtergrond moesten verplaatsen. Gelukkig ging het snel beter met ons bedrijf; de groentetelers gingen door met de teelt en vanuit onze hobbytuinkant zagen we meer opdrachten binnenkomen naarmate steeds meer mensen thuis begonnen te tuinieren."


Hun professionele 'Fruhstorfer substraat' wordt hier geproduceerd, net buiten de stad Lauterbach, in Duitsland. De faciliteit is gebouwd in 1920 en kan daarom terugkijken op een lange traditie en een grote hoeveelheid ervaring.

Omgaan met het gebrek aan persoonlijk contact/gebeurtenissen
Naarmate de situatie zich in de laatste maanden min of meer stabiliseerde, konden Hawita's wereldwijde uitbreidingsplannen weer worden opgepakt. Door de reisbeperkingen en het ontbreken van tentoonstellingen, is het werven van nieuwe klanten echter wel een grotere uitdaging geworden. "We kunnen mensen niet persoonlijk ontmoeten en hen onze producten fysiek laten zien."

Daarom besloten ze alles te doen wat binnen hun bereik ligt om het hun potentiële nieuwe klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om hun producten te zien en te voelen. "We hebben een volledig nieuwe en vereenvoudigde website ontworpen die potentiële klanten in staat stelt om snel te zien wat we doen en te zoeken naar de producten die ze nodig hebben. Als ze een product vinden dat ze willen bestellen, kunnen ze eerst een monster aanvragen, zodat ze het live kunnen ervaren, net zoals wij zouden doen als we hen op hun locatie zouden bezoeken of op een beurs zouden ontmoeten."


Miguel Vázquez Fernández, Eike Ennenbach, en Maximilian Evers 

Hawita werkt met drie mensen voor de export. Miquel en Eike doen de exportverkoop over de hele wereld en collega Maximilian Evers is verantwoordelijk voor de backoffice, wat betekent dat er korte en directe lijnen zijn. "In het verleden hebben we gemerkt dat deze korte lijnen erg gewaardeerd worden."


Bij hun vestiging in Emstek, Duitsland, ontwikkelen en produceren ze het gehele plastic productassortiment van de Hawita Group als sinds het begin van de jaren 90. 

Toekomstverwachtingen 
Nu hun nieuwe website online is, is Hawita klaar om hun wereldwijde aanwezigheid uit te breiden. "Voorlopig en met de huidige reisbeperkingen hopen we alle nieuwe klanten ook online te kunnen helpen door middel van onze monsters."


Sinds 1995 produceert het bedrijf hun kant-en-klare fleece potten in Künzelsau, Duitsland onder het label "Easypot" als kweeksysteem voor sier-, hout- en kruidachtige vaste planten. 

Voor meer informatie:
Hawita Group
Miguel Vázquez Fernández
E-mail: M.Fernandez@hawita.de

Eike Ennenbach
E-mail: E.Ennenbach@hawita.de 
www.hawita-group.com 

Publicatiedatum: