Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Intensieve buitenteelt Almería verenigt zich

Negen bedrijven uit het oosten van Almería, gespecialiseerd in intensieve buitenteelt, hebben zich verenigd in de nieuwbakken organisatie Agrintal.

Agrícola Navarro de Haro, Primaflor, Agrupapulpí, Viveros Mediapalm, Peregrín, Cuadraspania, Hnos. Chumbos, SAT Agroalmanzora en Viveros Citroplant hebben zich via de nieuwe vereniging ook aangesloten bij de Werkgeversorganisatie van de provincie Almería (ASEMPAL) om zo meer gewicht in de schaal te kunnen leggen. De bedrijven stellen samen meer dan 6.600 mensen te werk, beschikken over 16.000 hectare gewassen, produceren 527 miljoen kilo groenten en fruit en behalen een omzet van meer dan €465 mln per jaar.

Samenwerken i.p.v. concurreren
Luis Docavo Alberti, van Primaflor, is de eerste voorzitter van Agrintal. Hem viel de eer te beurt de nieuwe vereniging aan het brede publiek voor te stellen in het hoofdkantoor van de werkgeversorganisatie in Almería. De voorstelling werd bijgewoond door de vertegenwoordigers van de negen bedrijven, die van de gelegenheid gebruik maakten om de beweegredenen voor dit nieuwe initiatief uiteen te zetten.

De vereniging moet helpen de intensieve buitenteelt in de provincie een gemeenschappelijke stem te geven zodat er nieuwe projecten kunnen worden aangegaan in een wettelijk kader dat effectieve oplossingen mogelijk maakt, maar de samenwerking is er ook op gericht om de onderlinge concurrentie terzijde te laten en synergiën tot stand te brengen die voordelen moeten opleveren voor elk van de bedrijven, aangezien de intensieve buitenteelt voor meerdere uitdagingen staat waarvan de belangrijkste het dreigende watertekort in de regio is.

De nieuwe organisatie is goed voor een breed assortiment prodcuten voor 51% afzet op de nationale markt en voor 49% in het buitenland, voornamelijk in Europa, maar onder andere ook in Canada, Australië of Singapore.

Bron: diariodealmeria.es

Publicatiedatum: