Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Gonzalez, MG Fruit:

"Retail, toon je nou eens solidair en leg extra kosten niet eenzijdig bij de producent"

Tholen - De sinaasappelmarkt loopt als nooit tevoren, de afzet van meloenen en citroenen hadden weliswaar hun dipjes, maar ook hun goede weken, maar de ananasmarkt verloopt het hele jaar al moeizaam. "Hoe het komt, is voor mij één groot mysterie", vertelt Miguel Gonzalez van MG Fruit.

"Als je praat met leveranciers in Costa Rica, dan moeten de producties veel lager zijn. Veel - met name kleinere - producenten zijn gestopt met de teelt als gevolg van de lage prijzen in de laatste jaren en zeker het afgelopen jaar. Tegelijkertijd zien wij geen grote verschuivingen in het consumptieniveau. Het is me werkelijk een raadsel waarom de prijzen al zo lange tijd zo slecht zijn."

"Als ananas een horeca-artikel was, zou je het nog kunnen verklaren, maar het is toch echt ook een retailproduct. Maar vooralsnog staan de prijzen fors onder druk. Verkoopprijzen liggen rond de 7-8 euro, maar als je weet dat de kostprijs al 7-7,50 euro is hoef je geen wiskundige te zijn om te zien dat je dat niet lang kan volhouden. Dat kan eens een paar weken duren, maar dan moet er vervolgens ook wat te compenseren zijn en dat is nu al lange tijd niet het geval."

Volgens Miguel ligt de oorsprong van het probleem dieper. "Het grote probleem, en dat geldt niet alleen voor ananas, is dat de retail een steeds lagere prijs wil betalen bij de bron, maar tegelijkertijd hun producenten steeds strengere eisen en certificeringen oplegt. Die kosten worden eenzijdig bij de producenten neergelegd en dat maakt het voor met name de kleinere telers, die vaak kwalitatief erboven uitsteken, kostentechnisch gezien, onmogelijk om te overleven."

De frustratie zit hem diep bij de importeur. "Niemand durft het te zeggen, maar er is iets grondig mis in de keten. Door supermarkten wordt met allerlei (sociale) certificeringen gepronkt, maar de kosten gaan volledig naar de producenten. Juist in deze tijd van Covid waarin iedereen wordt opgeroepen solidair te zijn, zie ik dat veel supermarktinkopers zich bezighouden met het afknijpen van de producent, in plaats dat men zich verdiept in de problematiek bij de bron. In mijn optiek zou de prijs in de supermarkt veel meer moeten meebewegen met de marktsituatie van vraag en aanbod. Dat komt ten gunste aan de juiste omloopsnelheid van de producten."

"Al met al ben ik niet optimistisch over de ananasmarkt. Costa Rica heeft het sociaaleconomisch gezien al moeilijk. De toeristische sector, wat de belangrijkste inkomstenbron is van het land, ligt door Covid-19 volledig op zijn gat. Ook is het nu heel lastig om arbeiders uit bijvoorbeeld Nicaragua in het land te krijgen. Al met al een zorgelijke situatie, waar we ook straks met het meloenenseizoen mee te maken zullen hebben."

Voor meer informatie:
Miguel Gonzalez
MG Fruit
Handelscentrum ZHZ 49-60
2991 LD Barendrecht
Tel: 0180-745470
Mob: 06-51267933
miguel@mgfruit.nl  
www.mgfruit.nl