Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

YOOM-tomaat verkozen als product van het jaar

De zwarte tomaat YOOM is weer in de prijzen gevallen. Dit keer werd de Superior Taste Award van het International Taste Institute gewonnen.  

"Jaarlijks testen we een 100-tal verschillende rassen, en YOOM viel vanaf het begin al op. Alle tomaten worden 'geboren' als groene vruchtjes, maar YOOM niet. YOOM was al direct een zwart tomaatje, wat in het begin wel wat voor onrust zorgde-klopt dit wel? Er is toch niets mis met de plant", toont teler Den Berk zich blij met de prijs én de tomaat. 

YOOM is een paars-zwarte cocktailtomaat, met aan de buitenkant een rode ‘vlam’ en een rood sterretje onder het kroontje. De binnenkant van YOOM is dieprood. Het lijkt net een passievrucht. De tomaat heeft een unieke umami-smaak. 

Dankzij haar paars-zwarte kleur, bevat Yoom nog een hogere concentratie antioxidanten dan andere tomaten. Antioxidanten hebben een belangrijke rol in een gezond voedingspatroon. Ze helpen  bijvoorbeeld te beschermen tegen chronische ziekten (zoals hart- en vaatziekten, diabetes type2,..)

Plastiekloze verpakking
"Voor de verpakking van YOOM hebben we gekozen voor een witte verpakking met paarse bedrukking. Dankzij de witte kleur, springt de zwarte tomaat er mooi uit. En de paarse bedrukking benadrukt de paarse schijn van de tomaten. We hebben gekozen om geen plastiek te gebruiken, hij is volledig in karton waardoor hij makkelijk kan gesorteerd worden", aldus Den Berk. 

Syngenta
"Het heeft wel wat ervaring gekost om YOOM te leren telen en te leren oogsten, zegt Den Berk. "Hans (Teler en mede-zaakvoerder bij Den Berk Délice) was direct heel enthousiast over deze tomaat. We wilden graag onze schouders mee onder dit project zetten, en mee investeren om samen met Syngenta (YOOM is een zaad van Syngenta) Yoom in de markt te zetten. Het vraagt een investering om een nieuw product in de markt te zetten, het moet tijd hebben om te kunnen groeien.  Na 2 jaar testen op kleine schaal, hebben we de eerste testen bij de retail gedaan en nu verkopen we YOOM in België als in Duitsland. Momenteel hebben we Yoom op 2 van onze locaties staan, en gaan we volgend jaar verder uitbreiden."

Een nieuwe inpakhal
Dat is niet de enigste uitbreiding die gepland staat. "In 2021 verhuizen we naar onze nieuwe inpakhal in Hoogstraten & bouwen we in Rijkevorsel 8ha extra serre. We hebben de laatste jaren een mooie groei doorgemaakt, waardoor de inpakhal (nu bij Den Berk in Merksplas) te klein is geworden. En ook de hygiëne-maatregelen hebben een belangrijke rol gespeeld in onze keuze om de inpakhal te verhuizen. Met de huidige virusdruk is het risico te groot om de inpakhal nog te laten aansluiten op onze serres. We hebben in ieder geval al een mooie prijs om mee te nemen naar Hoogstraten", besluit Den Berk. 

Voor meer informatie:
Den Berk Délice  
www.denberk-delice.com      

Publicatiedatum: