Kruidenteler zet vanuit nieuwe hightech kas koeriersdienst op voor eigen consumentenafzet

De beperkingen van het coronavirus in Nieuw-Zeeland hebben ertoe geleid dat een van de grootste kruidentelers van het land zijn assortiment aan meer consumenten ter beschikking heeft gesteld, door de oprichting van een online-winkel. "We leveren onze kruiden in het hele land via een koeriersdienst, die zelfs ‘s nachts naar onze klanten rijdt," zegt Brigitte Hannett, verkoop- en marketingmanager van Superb Herb.

Online-verkoop gestart
"Dit was een project dat we al een tijdje in gedachten hadden, maar het werd een prioriteit toen de eerste lockdown werd aangekondigd," zegt Hannett. "Het was al snel duidelijk dat mensen niet te veel tijd wilden doorbrengen in de supermarkten en geen tijd namen om uitgebreid te winkelen. Maar we wilden wel dat onze klanten nog steeds de variëteiten en de smaken konden vinden waarnaar ze op zoek waren, en zelfs meer dan de traditionele kruiden, aangezien de lockdown het perfecte moment bleek om te experimenteren in de keuken.

We hebben al heel snel positieve feedback gekregen van onze klanten, die ook gemakkelijk toegang hadden tot ons speciale assortiment, zoals citroenbasilicum en marjolein, maar ook onze bladgroenten, die eerder alleen te vinden waren bij de beste groentewinkels en supermarkten in het land. De minimale afname is zes planten."

Uitbreiding assortiment
Superb Herb werd in 1974 opgericht door Jim Pike. Het teeltbedrijf kweekt 23 soorten kruiden. De meest populaire zijn koriander, basilicum, munt en peterselie. Wekelijks worden er drie ton kruiden geteeld op een areaal van 5 ha. Het bedrijf kan jaarrond leveren.

"Nieuw-Zeelanders houden van verse kruiden en willen graag nieuwe smaken proberen, dus we blijven ons assortiment uitbreiden op basis van de vraag van de consument," gaat Hannett verder. "Op dit moment werken we aan een goed aanbod van Franse dragon, wat geen gemakkelijk kruid is om het hele jaar door te telen. We leveren aan alle supermarkten, restaurants en versmarkten in Nieuw-Zeeland en aan een thuisleveringsbedrijf: My Food Bag. We exporteren ook twee keer per week naar Hong Kong, waar we onze producten afzetten in twee grote supermarktketens en een versmarkt. Onze verse kruiden komen sneller in de schappen van de supermarkten in Hong Kong dan in de winkels in het Zuiden van Nieuw-Zeeland," lacht Hannett.

Superb Herb's directeuren Ken Rogers en Charles Pike

Kassenautomatisering
Eind 2019 is Superb Herb gestart met de bouw van de nieuwe kas, die is gerealiseerd met veel hulp van Nederlandse glastuinbouwtechniekbedrijven. De kas is voorzien van de nieuwste technologie. Hannett zegt dat het de eerste in zijn soort is in Oceanië, als het gaat om de hoeveelheid automatisering in elk groeistadium.

"De hele teelt is sterk geautomatiseerd, vanaf het zaaistadium, waar alle potten met zaailingen op geautomatiseerde tafels hun weg naar het ontkiemingsgebied afleggen. Dan volgt het groeistadium in een geklimatiseerd gebied, in voedselrijke grond met minimaal direct menselijk contact. De planten blijven door de hele kas circuleren tot ze volwassen zijn, waar ze terugkeren naar de plek waar ze worden geoogst, verpakt en verzonden. Irrigatie, bemesting en klimaat zijn allemaal strak geregeld door een centrale Software-unit, die op afstand te benaderen is. Het water en de bemesting worden gecombineerd met een UV-desinfectiesysteem, waardoor het water wordt hergebruikt en er geen voedingsstoffen in het milieu verloren gaan."

Traceerbaarheid
Het systeem automatiseert ook de plantafstand, die in de eerste weken van de groei optreedt, wanneer elke pot individueel op een bepaalde afstand moet worden gezet, zodat de plant de optimale hoeveelheid licht en ventilatie krijgt. Meer dan 7.000 potten worden dagelijks op afstand gezet door twee afstandsrobots, wat in het verleden handmatig moest gebeuren.

"Zodra de oogst is voltooid, worden alle tafels automatisch opgepakt en naar het eindstadium gebracht, het reinigingsstation, voordat ze worden teruggestuurd naar het zaaigebied waar nieuwe zaailingen zullen worden geplant en klaargemaakt voor hun reis door onze kas," aldus Hannett. "Deze automatisering zorgt ook voor een betere traceerbaarheid en een optimale voedselveiligheid, aangezien alles wordt geregistreerd terwijl de planten hun weg door onze nieuwe kas afleggen."

Covid-19 zet teelt op scherp
"Over het algemeen is de afzet gedurende de hele winter sterk, omdat wij kunnen blijven leveren. Het enige probleem in het verleden was de fysieke beperking in de teeltruimte, omdat planten veel langzamer groeien in deze periode; ze blijven langer in de kassen en er is dus meer ruimte nodig om hetzelfde productieniveau te bereiken. Dit jaar dachten we, met de uitbreiding van onze nieuwe kas, dat de ruimte eindelijk geen probleem meer zou zijn, maar daar werd Covid-19 niet bijgeteld," zegt Hannett.

"De eerste week van de lockdown was erg stil, vooral omdat onze horecaklanten allemaal plotseling sloten, maar toen de consumenten zich op het koken thuis stortten, moesten we eigenlijk snel weer open en zowel de oude als de nieuwe kassen waren weer in vol bedrijf. We hadden het geluk dat het nog maar het begin van de herfst was, dus onze planten groeiden nog steeds goed, maar de tweede lockdown was wat spannender qua volume, omdat de groei nog steeds traag was en de volumes opeens weer omhoog gingen."

Over het algemeen was de teler in staat om goed te leveren in de winter. "We hadden meer van alles kunnen doen, maar zowel de klanten als de consumenten begrepen dat dit ongebruikelijke tijden waren en zelfs met de beste systemen hadden we niet kunnen voorspellen wat er gebeurde en nog steeds gebeurt," besluit Hannett.

Voor meer informatie
Brigitte Hannett
Superb Herb
+64 9 837 0500
info@superbherb.co.nz
www.superbherb.co.nz


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.