Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miljoenenclaim inzake truckkartel

MKB-Claim sleept DAF voor de rechter

MKB-Claim is een bodemprocedure gestart tegen DAF en heeft de truckfabrikant gedagvaard voor schade als gevolg van het truckkartel. Door geheime prijsafspraken tussen fabrikanten hebben bedrijven een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun vrachtwagens en gevolgschade geleden zoals te hoge verzekeringspremies. Voor de ruim 3000 aangesloten bedrijven wordt de schade geschat op 410 miljoen euro. MKB-Claim kiest ervoor om de in Nederland gevestigde truckfabrikant voor de rechter te dagen. DAF is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door het kartel. Deze fabrikant kan de schade die ze voor andere merken moet betalen, op haar beurt weer verhalen op de andere fabrikanten die aan het kartel deelnamen. MKB-Claim voert de procedure in opdracht van de Stichting Aequitas Belangenbehartiging.

Gemiddeld 16.400 euro schadevergoeding per vrachtwagen
Uit onderzoek van het door MKB-Claim ingeschakelde economische bureau blijkt dat er gemiddeld 10,3 procent per vrachtwagen te veel is betaald in de periode van het kartel. De hoogte van de schade is afhankelijk van het jaar van aankoop en kan, inclusief wettelijke rente, oplopen tot €30.000 per vrachtwagen. Daarnaast vordert MKB-Claim te veel betaalde verzekeringspremies. Afnemers betaalden tot 5 procent te veel verzekeringspremie, omdat deze premie mede gebaseerd is op de aanschafprijs van de vrachtwagen. Ook deze kosten worden door MKB-Claim op het kartel verhaald.

Betrokkenheid kartel al toegegeven
In 2018 stonden partijen al voor de rechter in een poging om onder leiding van de rechter tot een schikking te komen. Dit leidde niet tot schikkingsonderhandelingen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Jarenlang hebben de grote truckfabrikanten hun klanten het vel over de oren getrokken. Het is teleurstellend dat een gerenommeerd bedrijf als DAF geen verantwoordelijkheid neemt en niet zelf met een voorstel komt om klanten schadeloos te stellen. DAF en de andere fabrikanten hebben de betrokkenheid bij het kartel namelijk al toegegeven.”

Gedupeerde bedrijven kunnen zich nog altijd gratis, op basis van no cure no pay, aanmelden via www.mkbclaim.nl. Het maakt daarbij niet uit of vrachtwagens zijn aangekocht of werden geleased. Op de website van MKB-Claim kunnen bedrijven met de schadecalculator de schade berekenen die door het truckkartel is veroorzaakt.

Publicatiedatum: