Column Elena Malkova, Confidenca Coaching

"De enige manier voor AGF-bedrijven om jonge mensen aan te nemen"

"Eén van de grootste problemen vandaag de dag in de AGF-branche is het aantrekken en behouden van goede mensen. Zelfs de bedrijven die geen vacatures op hun site hebben, staan altijd open voor een gesprek en het aannemen van de juiste persoon, zoals ik voortdurend te horen krijg," aldus Elena Malkova van Confidenca Coaching in deze column.

Ik stel dan ook altijd de vraag: welke kwaliteiten en kenmerken zijn cruciaal bij het aannemen van nieuwe mensen? En hier komt het neer op twee opties: sommigen gaan voor professionele vaardigheden (vaak connecties en klanten netwerk), anderen zoeken naar de juiste houding/attitude. Ik respecteer beide antwoorden, maar voor mij persoonlijk gaat het altijd eerst om mentaliteit. Als deze juist is, kun je  vaardigheden altijd trainen. Het is ook de enige manier voor AGF-bedrijven om jonge mensen aan te nemen.

Heel vaak hoor ik het volgende: 'Ik wil jonge mensen met de juiste houding hebben, maar het werkt niet. Die jongeren hebben niet de werkethiek die we in ons bedrijf hebben.' En hier ligt volgens mij het grootste probleem: we zien werkethiek als iets wat ooit gevestigd is en nooit verandert. Werkethiek is niets meer dan een set van morele principes die een werknemer gebruikt bij de uitvoering van zijn werk en hoewel de meeste basisprincipes hetzelfde blijven, raken andere achterhaald en moeten ze worden vervangen. Hoe kunnen we verwachten om zaken te blijven doen in deze snel veranderende wereld zoals we dat de afgelopen 30-40 jaar hebben gedaan en nog steeds willen dat 25plussers zich bij ons aansluiten? Hoe groot is eerlijk gezegd de kans dat dit zal gebeuren?

Dus wat moeten de organisaties doen als ze jonge professionals met een juiste attitude en moderne arbeidsethiek willen aantrekken en behouden?

  1. Definieer het "why" van je bedrijf. Jonge generaties willen zich aansluiten bij organisaties waarvan de visie en waarden overeenkomen met die van henzelf;
  2. Investeer in de ontwikkeling van je mensen. Meestal gaan ze weg omdat ze niet het gevoel hebben dat ze kunnen groeien en zich ontwikkelen;
  3. Creëer een cultuur van openheid en vertrouwen, zodat mensen hun mening kunnen geven en kunnen innoveren;
  4. Update je website. Een saaie, weinig inspirerende website zal nooit jonge mensen aantrekken;
  5. Wees actief op sociale media. Het is niet alleen een steeds meer waardevolle marketingtool, maar een belangrijk verving middel.

En ik ben er zeker van dat zelfs deze eenvoudige veranderingen zullen helpen om de juiste mensen aan te trekken en te behouden!

"Mensen zijn niet je belangrijkste bezit. De juiste mensen zijn dat wel." - Jim Collins

Voor meer informatie:
Elena Malkova
Confidenca Coaching
elenaconfidenca@gmail.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven