Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek Rijk Zwaan: Veranderingen in verkoopkanalen AGF deels structureel

De coronacrisis veroorzaakt een blijvende verschuiving in de verkoopkanalen van groenten en fruit. Groentetelers en voedselverwerkende bedrijven uit de hele wereld zoeken naar wegen om zich aan te passen aan deze nieuwe situatie. Tegelijkertijd maken zij zich zorgen over de recessie. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan uit De Lier onder ketenpartners en specialisten. 

Wereldwijd zijn de verschuivingen in de versketen van groente en fruit vergelijkbaar. Zo laten specialisten van Rijk Zwaan uit onder meer China, India, Rusland, Europa, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten weten dat online ordering en home delivery al een belangrijke trend was, die door de pandemie verder is versterkt. Retailers als Alibaba, Walmart, Carrefour en Lidl investeren daarom volop in online tools. Leveranciers van maaltijdboxen als Marley Spoon en Hello Fresh winnen met name in Europa en Australië aan belang.

De foodservice is op alle continenten hard getroffen. De specialist in de Verenigde Staten meldt in augustus dat de omzet in dit kanaal nog steeds 70% lager is. Deze verschuivingen in kanalen zijn deels blijvend, zo voorspellen experts van de Rabobank.

Inspiratie gezocht voor gezonde maaltijden thuis
Consumenten op alle continenten kiezen niet alleen voor nieuwe kanalen, maar zijn ook op zoek naar gezond en vers eten. Vooral goed houdbare groenten zijn in trek. Dat is een kans voor de sector.

Een specialist in Brazilië meldt dat consumenten actief op zoek zijn naar informatie over voedingswaarde.

Ook groeit de waardering voor lokale producten en leveranciers. Verder wordt in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika, Azië, Europa en Australië door de pandemie veel meer thuis gekookt.

Overal zoeken consumenten naar inspiratie voor home cooking. Dat verklaart het succes van verspakketten, zowel bij supermarkten als bij de leveranciers van gezonde maaltijdboxen.

Marktinformatie delen met partners
Rijk Zwaan deelt deze marktinformatie met zijn klanten. Het kan hen helpen zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Bijvoorbeeld door producten en markten te diversificeren of door te investeren in efficiënter online processen en mechanisatie. Het blijkt namelijk een uitdaging voor producenten om voldoende personeel te vinden en een veilige werkplek te creëren.

Het groenteveredelingsbedrijf investeert daarom in groenten die passen bij deze nieuwe wensen, zoals een lang schapleven, een geschikt formaat voor maaltijdboxen en/of de mogelijkheid om mechanisch te oogsten. Ook biedt men met zijn partners consumenten inspiratie voor home cooking, onder meer via platform LoveMySalad.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan Nederland
rijkzwaannederland@rijkzwaan.nl   
www.rijkzwaan.nl

Publicatiedatum: