Wilfred Vijverberg, CH2O:

“Hoe sterieler het wordt, hoe groter het probleem”

Tholen - Welke waterkwaliteit gebruikt een kweker, hoe vuil is het water en hoe vuil is je watergeefsysteem? Om goed te doseren met waterbehandelingsmiddelen moet er naar verschillende factoren worden gekeken. “Bij veel kwekers zagen we dat de dosering niet goed ging. Daar moest een oplossing voor verzonnen worden, vonden wij. Onze behandelingen zijn er opgericht om de dosering veilig en optimaal te laten verlopen”, vertelt Wilfred Vijverberg van CH2O.

CH2O houdt zich naast irrigatiewaterbehandelingen ook bezig met micro doseertechniek oplossingen in druppelirrigatie, regenleidingen en eb- en vloedsystemen.

Eb- en vloedsysteem
CH2O ervaart een flinke groei met de eb- en vloedsystemen. Het product dat wordt meegegeven aan de klant heet Sure Flow chloordioxide. Wilfred: “Hoe meer water er terug komt bij een eb- en vloedsysteem, hoe minder je hoeft te doseren. Dat vraagt om een gespecialiseerde aanpak.” Het bedrijf heeft zelf een doseringssysteem ontwikkelt met drie verschillende pompen. Er wordt gebruikt gemaakt van twee verschillende waterbehandelingsmiddelen, de derde pomp is gevuld met water.

Het belangrijkste onderdeel van het systeem is de doseercomputer. Wilfred: “Met de computer zorgen we ervoor dat het doseren goed stuurbaar is en er veilig gedoseerd wordt. Wanneer we een systeem installeren, meten we meerdere malen het water. De klant begrijpt al snel hoe het systeem werkt en wat er gemeten wordt. Onze controle wordt dan minder en we komen ongeveer nog één keer in de acht weken terug bij de klant voor een nieuwe meting. Waarom we dat doen? De waterkwaliteit verandert niet in twee maanden tijd. Vandaar deze termijn.”

“Hoe sterieler het wordt, hoe groter het probleem wordt”
Hygiëne speelt een steeds grotere rol bij kwekers. Verschillende virussen wil je als kweker tegen gaan en daarbij is een hygiënische werkwijze een vereiste. Wilfred heeft zo zijn bedenkingen bij deze hygiënische werkwijze. “Iemand vertelde mij ooit: ‘Hoe sterieler het wordt, hoe groter het probleem.’”

Om zijn uitspraak toe te lichten haalt hij een voorbeeld aan: “Vroeger ging een gezin met twaalf kinderen één keer per week in bad. Het twaalfde kind ging als laatste in datzelfde bad. Destijds had niemand last van eczeem. Nu staan we elke dag onder de douche en hebben mensen er wél last van. We moeten uitkijken dat het niet te schoon gaat worden en dat je de beschermlaag er telkens afhaalt.

Om het watersysteem goed te laten werken, willen we de leidingen graag 100% schoon hebben, zodat er geen verstoppingen ontstaan. Echter het irrigatiewater daarentegen hoeft niet 100% schoon te zijn, maar we moeten wel zorgen voor een lage organische druk. Een plant heeft nou eenmaal goede bacteriën en schimmels nodig om te kunnen ontwikkelen. ”

Verschillende factoren
Om te bepalen hoe veel er gedoseerd moet worden, kijkt Wilfred naar verschillende factoren. Hij vertelt: “Je moet kijken naar hoe vuil het water is. Hoe groot de organische druk is en hoe vuil de watergeefsystemen zijn. Uiteindelijk bepaal je samen met de klant hoe schoon het water moet worden. We willen niet kijken naar wat we mee moeten geven, maar naar welke concentratie in het water we overhouden. We controleren en aan de hand van de gemeten concentratie in het irrigatiewater bepalen we de dosering voor de komende periode.”

“Ik ben geen verkoper”
“Eigenlijk heb ik maar een doel voor ogen: dat is om tuinders zo goed mogelijk te helpen. Ik vind het belangrijk dat ook de volgende generatie tuinders nog aan de slag kan gaan. Dat kan alleen wanneer er goede spullen gebruikt worden. Deze spullen moeten zichzelf bewijzen. Zo leveren we bijvoorbeeld de Vital-Oxidizer bij klanten en komen we twee maanden later terug om te kijken of het gewenste resultaat behaald is.

De Vital-Oxidizer reinigt op natuurlijke wijze het irrigatiesysteem en belucht daarnaast ook het water. Zijn klanten niet tevreden? Dan wordt er ook geen factuur gestuurd en nemen we de Vital Oxidizer weer mee. Ik heb er dan ook een hekel aan wanneer iemand mij een verkoper noemt. De geleverde materialen moeten zich bewijzen, niet mijn praatjes”, sluit Wilfred af.

 

Voor meer informatie:
CH2O
Wilfred Vijverberg
T: +31 (0) 174 - 50 47 85
E: info@ch2o.nl
www.ch2o.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven