De e-commerce bij supermarkten in Nederland kreeg de afgelopen maanden een flinke boost door het coronavirus. Uit het consumentenonderzoek van Deloitte is gebleken dat 31% meer van de consumenten zijn boodschappen online doet. Van de 65+'ers in Nederland is zelfs 78% overgestapt op online boodschappen vanwege het virus.
Albert Heijn blijft ondertussen met afstand de grootste in het online boodschappen. De klantenkring van de Nederlandse grootgrutter (60%) is net zo groot als deze van uitdagers Jumbo (33%) en Picnic (29%) samen.
Wat betreft frequentie is het aantal gemiddelde bestellingen per klant gestegen van 1,82 naar 2,06 bij Albert Heijn. Bij Jumbo van 1,66 naar 2,09 en bij Picnic van 2,35 naar 2,45. Daarin maken Albert Heijn en Jumbo dus duidelijk een inhaalslag.
De gemiddelde bestedingen zijn bij Albert Heijn gezakt van €90,01 naar €85,13. Bij Jumbo zijn de gemiddelde bestedingen gestegen van €64,39 naar €77,01 en bij Picnic van €47,87 naar €53,09. Hierbij levert Albert Heijn dus in en maken Jumbo en Picnic een inhaalslag.
De investeringen in afhaalpunten bleken nogal onnodig te zijn voor de supermarkten, 88% van de consumenten heeft immers de voorkeur voor thuisbezorgen.
Bron: Consumentenonderzoek Deloitte 2020