Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Albert Heijn blijft grootste in e-commerce food

De e-commerce bij supermarkten in Nederland kreeg de afgelopen maanden een flinke boost door het coronavirus. Uit het consumentenonderzoek van Deloitte is gebleken dat 31% meer van de consumenten zijn boodschappen online doet. Van de 65+'ers in Nederland is zelfs 78% overgestapt op online boodschappen vanwege het virus.

Albert Heijn blijft ondertussen met afstand de grootste in het online boodschappen. De klantenkring van de Nederlandse grootgrutter (60%) is net zo groot als deze van uitdagers Jumbo (33%) en Picnic (29%) samen.

Wat betreft frequentie is het aantal gemiddelde bestellingen per klant gestegen van 1,82 naar 2,06 bij Albert Heijn. Bij Jumbo van 1,66 naar 2,09 en bij Picnic van 2,35 naar 2,45. Daarin maken Albert Heijn en Jumbo dus duidelijk een inhaalslag. 

De gemiddelde bestedingen zijn bij Albert Heijn gezakt van €90,01 naar €85,13. Bij Jumbo zijn de gemiddelde bestedingen gestegen van €64,39 naar €77,01 en bij Picnic van €47,87 naar €53,09. Hierbij levert Albert Heijn dus in en maken Jumbo en Picnic een inhaalslag. 

De investeringen in afhaalpunten bleken nogal onnodig te zijn voor de supermarkten, 88% van de consumenten heeft immers de voorkeur voor thuisbezorgen. 

Bron: Consumentenonderzoek Deloitte 2020

Publicatiedatum: