Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christos D. Katsanos en Evagelos Drimtzias, medeoprichters van DKG Group:

"Investeerders kijken uiteindelijk vooral naar een hoge ROI'

De DKG Group werd opgericht in de vroege jaren '90. Bedrijven uit de Griekse groep zijn o.a. actief als tuinbouwtoeleverancier, maar ook als teler. De groep heeft zichzelf uitgebreid in de Balkanregio en de zuidoostelijke Mediterraanse landen.

"Mensen in Griekenland zijn enthousiast over gezondheid. We horen nu ook bij de voedselsector, omdat al onze activiteiten gerelateerd zijn aan de voedselketen. We denken na over structuur, certificeringen, verpakking en veiligheid in de kassen," zeggen Christos D. Katsanos en Evagelos Drimtzias, mede-directeuren van IQ Crops (lid van de DKG Group).

IQ Crops, een tuinbouwtoeleverancier met vier focuspunten:

  1. Hydroponic Strawberry;
  2. Hydroponic Greens;
  3. Medicinal Cannabis;
  4. en Live Vertical Hydroponic Walls

Het bedrijf heeft een hoofdkantoor in Griekenland en is actief in de Balkanregio en de zuidoostelijke Mediterraanse markten. "Veel investeerders vragen naar teeltoplossingen. Gelukkig kunnen we een systeem bieden dat alles in het teeltproces regelt. Zo zijn wij overal verantwoordelijk voor en niet zijzelf. Alle systemen moeten bijvoorbeeld overeenkomen met supermarktvereisten," zegt Drimtzias. 


Christos D. Katsanos (DKG Group), Pius Floris (Plant Health Cure), Evagelos Drimtzias (IQ Crops)

Consumentengedrag
In de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf consumentenonderzoek gedaan om veranderingen in het gedrag te zien met betrekking tot vertical farming. "In de afgelopen zes tot zeven maanden is dat absoluut veranderd, omdat men veel meer zelf is gaan koken. Ze moesten naar buiten om boodschappen te doen of hun ingrediënten bestellen. Ze hebben hun eigen groenten gekozen en zijn meer gaan letten op de kwaliteit. Nu ligt er meer focus op de herkomst en de kwaliteit van de producten en veel minder op de teelt zelf."

In het gebied waar Katsanos woont in Griekenland, woont 70% van de bevolking in steden. Daarom focust IQ Crops zich voornamelijk op consumentengedrag in stedelijke gebieden. 60% van de mensen daar doen hun inkopen bij de supermarkt en de andere 40% bij een groentenman of de lokale markt. "Tomaten blijven altijd hetzelfde voor consumenten, dus het heeft weinig zin om hierin te differentiëren. Het enige dat een verschil maakt is de prijs, die wel € 1 of € 2 per tomaat kan zijn. Als een producent veel heeft geïnvesteerd in het differentiëren van producten door verschillende variëteiten aan te bieden, dan moeten ze een bepaalde prijs halen. Uiteindelijk is het dus niet zo eenvoudig."  

Regelmatige uitdagingen
Katsanos zegt dat hij in indoor farms maar beperkte hoeveelheden verse producten ziet. In Noord-Amerika zie je groenten veel terug in de koude keuken, maar in de Mediterraanse landen zie je meer salades en gekleurde groenten. Daarnaast zijn de producten qua prijs niet heel aantrekkelijk. "Ik zie drie categorieën waar verbeteringen moeten worden gedaan en een daarvan is in de kassen. Ze moeten investeren in de productielocaties en het verkoopsysteem beter in de markt zetten. Het hele systeem moet veranderen, omdat de meeste mensen niet weten wat ze aan het doen zijn en ze in de hogere marktsegmenten blijven hangen. Ze moeten ofwel de markt veranderen waar ze hun producten aanbieden of ze moeten op zoek gaan naar nieuwe markten."


Het substraatsysteem voor aardbeien

De tweede categorie zijn de jonge telers met minder hectares. Zij moeten beter gaan leren hoe ze hun bedrijven kunnen uitbreiden.

De laatste categorie zijn de geavanceerde kassen. Deze telers moeten hun areaal verdubbelen. "Al deze enorme investeringen hebben geleid tot enorme hoeveelheden technologie en netwerken, maar de enige manier waarop ze kunnen overleven en bloeien is door hun oppervlakte te verdubbelen," voegt Drimtzias toe. 

Complete oplossing
Katsanos zegt: "Het gaat er bij ons om dat we er één geheel van maken. De investeerder wil niet weten hoe hij aardbeien of sla moet oogsten, maar ze willen wel investeren in een bedrijf met een hoge ROI. Kwaliteitsaspecten, uitbreiding van producten en netwerken dus. Veel mensen hebben naar onze mening geen idee hoe ze dat moeten doen, maar door deze zaken met elkaar te verbinden ga je zien hoe je de concurrentie aan kunt gaan."

IQ Crops werkt met de behoefte van de klant en biedt consultancy (via DKG Consulting) over het telen van voedselproducten op allerlei locaties. Katsanos zegt dat zijn advies zal leiden tot de differentiatie van hun bedrijven, omdat het op maat gemaakt advies is op basis van de locatie en de lokale vraag van de supermarkten. "We hebben IRTC, een onderzoeksafdeling die data van verschillende bedrijven onderzoekt over de lokale vraag, bijv. Ierax Analytics Co."


Het Live Vertical Hydroponic System 

In de afgelopen paar jaar is het bedrijf meer gaan letten op precisietuinbouw en heeft daarbij de substraatteeltprecisie vermeerderd. Onlangs hebben ze het Grodan Multisensor System op de markt geïntroduceerd. Dit systeem is verbonden met de hoofdcomputer, waarmee data kan worden verkregen en geanalyseerd. "Je kunt niet meer overleven zonder data. Het gaat niet meer alleen om het besparen van geld, energie, water en meststoffen, maar ook om duurzaamheid. Ik meet, analyseer en begrijp het kostenplaatje," zegt Drimtzias. 

Nichemarkt
In de afgelopen vier jaar heeft het bedrijf besloten zich niet te richten op nichemarkten, maar om uit te breiden binnen de tuinbouwsector, omdat daar het meeste voedsel vandaan komt. Daarom zijn ze in Nederland een samenwerking aangegaan met Pius Floris, actief op bodemgebied met inzet van mycorrhiza. Deze schimmel biedt een systeem voor organismes om de voedingsstoffen beter op te nemen, wat een uitstekend duurzaam aspect is voor de tuinbouw. "Met deze producten proberen we te investeren in de tuinbouw. We hebben goede contacten met de Nederlandse sierteeltsector, maar de tuinbouwsector heeft onze aandacht nodig." 

Voor meer informatie:
IQ Crops (member of DKG Group)
Christos D. Katsanos, Co-Director of IQ Crops    katsanos@iqcrops.com
katsanos@dkggroup.com
www.dkggroup.com 

Evagelos Drimtzias, Co-Director of IQ Crops
drimtzias@iqcrops.com
drimtzias@dkggroup.com 
www.iqcrops.com 

Publicatiedatum: