Virtuele vergadering tijdens PMA

"Onze drones kunnen bestellingen binnen 3 minuten direct vanuit de winkel bij de consument bezorgen"

Deze week stond de virtuele townhall-vergadering van PMA in het teken van de zogenaamde 'last mile delivery' ofwel de levering aan de klant. Deze laatste stap in de toeleveringsketen wordt vaak beschouwd als de meest cruciale maar ook de meest problematische schakel.

Toen de coronapandemie uitbrak, groeide de populariteit van de rechtstreekse bezorging van AGF aan de consument maar werd het tegelijkertijd een steeds grotere uitdaging om deze producten op tijd en veilig te kunnen leveren.

De virtuele townhall-meeting werd deze week geleid door Vonnie Estes, onderdirecteur technologie bij PMA. Onder de panelleden bevonden zich Ashley Tyrner, directeur en oprichter van Farmbox Direct, Manoel R. Coelho, directeur van Speedbird Aero and Bobby Healy, directeur van Manna. Zij wisselden van gedachten over de verschillende oplossingen om de directe levering aan de consument efficiënter te laten verlopen. 


Boven: Tyrner en Coelho. Onder: Healy en Estes.

Combinatie van koelvrachtwagens en UPS 
Ashley Tyrner richtte Farmbox Direct op met het doel verse AGF te kunnen leveren aan Amerikaanse consumenten in zogenaamde 'food deserts', regio's waar de toegang tot betaalbare en gezonde voedingsmiddelen beperkt is.

Toen de pandemie toesloeg, nam de behoefte aan verse AGF exponentieel toe en maakte het bedrijf een enorme groei door. "We leveren onze AGF-boxen rechtstreeks aan consumenten in 49 staten. Toen de pandemie uitbrak, groeiden we ineens hard. We hadden echter het geluk dat we onze activiteiten op konden schalen om Amerika van gezonde voeding te kunnen blijven voorzien. We zagen een duidelijke verschuiving in ons klantenbestand. Mensen in risicogroepen, zoals ouderen, bestellen hun verse groenten en fruit nu vaker online omdat ze zoveel mogelijk thuisblijven."

Toen de pandemie uitbrak, was Farmbox Direct niet het enige bedrijf dat een sterke groei doormaakte. Tyrner licht dit toe: "Ons grootste probleem was de vertraagde levering. UPS kreeg plotseling ook te maken met pieken in de bezorging waar zij niet op voorbereid was en voor AGF-boxen zijn vertragingen funest. We moesten de bezorging aan de consumenten aanpassen om onze leveringstijden acceptabel te houden. We zijn toen begonnen met het inzetten van koelvrachtwagens die de boxen naar UPS-distributiecentra brengen in de buurt van hun eindbestemming. Helaas heeft dit wel geleid tot een kostenstijging van ongeveer 10% maar hierdoor kunnen we wel garanderen dat de verse AGF op tijd wordt bezorgd."

Drones in Braziliaanse steden
Een nieuwe en innovatieve oplossing die in opkomst is, is de bezorging van producten per drone. Deze technologie wordt in de Verenigde Staten nog niet zoveel toegepast maar de panelleden uit  Brazilië en Ierland vertellen hoe hun bedrijven drones inzetten om het bezorgproces efficiënter te maken. "We zijn het eerste bedrijf voor dronebezorging in Latijns-Amerika," zegt Manoel Coelho, directeur van Speedbird Aero.

Het bedrijf heeft een multimodale werkwijze en verbindt strategische punten in de stad waar leden van de bezorgdienst bestellingen ophalen en zo drie tot vier extra bestellingen per uur af kunnen leveren. "De drones leveren de producten af op een strategische locatie in de stad, waar de bezorgers deze ophalen en vervolgens bezorgen," legt Coelho uit. 

In een stad zoals São Paulo moet men te allen tijde kunnen garanderen dat een dergelijk project de veiligheid van de inwoners niet in gevaar brengt. "Het project is vandaag officieel van start gegaan en we hebben nauw samengewerkt met de autoriteiten om er zeker van te zijn dat het veilig is. Brazilië staat bekend om haar luchtvaartregelgeving en toezichthouders zijn dus gewend om met dit soort technologieën om te gaan. We proberen momenteel aan te tonen dat deze technologie veilig en betrouwbaar is en daarna zullen we ervoor moeten zorgen dat deze veilig kan worden toegepast naast  het overige luchtverkeer in de stad. Onze software stelt ons in staat om de trackgegevens van de drones te delen waardoor de veiligheid gegarandeerd is," legt Coelho uit. De drones zullen worden gebruikt voor het bezorgen van voedsel aan consumenten in de stad.

In Ierland worden autonome bezorgdrones gebruikt
Bobby Healy is directeur van Manna. Dit Ierse bedrijf voerde sinds maart al bijna 20.000 bezorgingen per drone uit. Onlangs maakte het bedrijf bekend samen te gaan werken met Tesco. "Onze drones zijn geheel autonoom en bezorgen de producten met een snelheid van 80 km per uur direct aan de consument. Onze maximale bezorgtijd bedraagt drie minuten van de winkel tot aan het adres van de consument. De drone blijft boven het huis zweven en zodra de consument te levering bevestigd heeft dan landt hij en zet hij de bestelling neer. We bezorgen zo'n 950 verschillende producten van Tesco."

Eén van de grootste ergernissen van onze consumenten met betrekking tot dronebezorging is het geluid. "Onze drones hebben speciaal ontworpen propellers en hoewel deze niet geruisloos zijn, is het geluid vanaf de grond niet te horen. Zodra de drone daalt om het product af te leveren dan is het geluid wel te horen maar het gaat niet door de ramen dus de buren hebben er geen hinder van," legt Healy uit. Het bedrijf bezorgt momenteel ook Covid-19-testkits en medicijnen en hoopt in de toekomst ook gebruikte testkits bij consumenten op te kunnen halen.  

Volgende week zal de virtuele townhall in het teken staan van de kosten van compliance tijdens de pandemie. Veel bedrijven hebben extra investeringen gedaan gedurende deze periode en tijdens deze vergadering zal dieper worden ingegaan op de kosten en het rendement van deze investeringen. 

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven