teler Karl Kasehs jr. uit Wenen analyseert de komkommermarkt

"Horecavraag naar komkommers heeft zich hersteld"

In de nabije omgeving van de Oostenrijkse hoofdstad Wenen worden sinds oudsher tonnen sla en andere groenten voor de Oostenrijkse markt geteeld. Ook de familienaam Kasehs is een gevestigde naam in de regionale groententeelt: "80 procent van mijn familie wijdt zich aan de groententeelt", lacht Karl Kasehs jr., die zich gespecialiseerd heeft in de komkommerteelt. "Gelukkig heeft de coronacrisis niet al te veel effect gehad op de komkommermarkt", blikt hij terug op de afgelopen, bewogen maanden.

De lokaal geteelde komkommers en snackkomkommers van de familie Kasehs worden ofwel aan de horeca ofwel aan de retail geleverd. "Aangezien we beide sectoren bedienen, hebben we geen grote omzetverliezen geleden. Terwijl de horeca een dalende afzet vertoonde, was er vanuit de retail daarentegen sprake van een toegenomen vraag."

Karl jr., Monika & Karl Kasehs telen op in totaal 2 hectare komkommers. Een aanzienlijk deel van de oogst (circa twee miljoen stuks per jaar) gaat naar Lidl Oostenrijk of Metro. 

Herstel van de horeca
Inmiddels is de rust op de groentenmarkt weer teruggekeerd, stelt de teler vast. "De horeca lijkt zich weer hersteld te hebben. We leveren aan Metro-filialen in meerdere regio's en alleen in Wenen blijft de afzet naar verhouding iets achter", schetst Karl de situatie. 

Oogstperiode duurt tot in week 45
De focus van het bedrijf ligt op de komkommerteelt. "Bij ons zijn er ieder jaar meerdere oogstgolven. De eerste planten wordt tussen week 2 en 4 geplant, ongeveer in week 45 zijn de laatste partijen oogstrijp."

Een vast hoogseizoen is er volgens Karl daarentegen niet: "We zijn ondanks de kasteelt zeer afhankelijk van het weer en het hoogseizoen is daarom jaarlijks verschillend. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld in april en mei de meeste komkommers geoogst, daarna is de oogst iets afgenomen. De laatste planting is inmiddels al even achter de rug en hooguit tegen het einde van de maand worden de laatste komkommers geoogst."

Lokale producten worden weer gewaardeerd
In z'n totaliteit zijn lokale vruchtgroenten duidelijk een trend: "De consument zoekt steeds meer naar producten uit eigen land. Ik zie in het kader van de coronapandemie ook een grotere waardering voor lokale producten", besluit de teler. 

Voor meer informatie:
Kasehs Gurken
www.kasehs-gurken.at  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven