webinar Glastuinbouwpact Arnhem-Nijmegen

Lessen trekken uit een half jaartje corona

Tholen - “De bouwploegen konden niet in hotels terecht, dat zorgde voor enige vertraging. Voor wat betreft de bouw was dit de grootste kink in de kabel, hierdoor is wel enige vertraging opgelopen. Los van de bizarre marktontwikkelingen waar we allemaal mee te kampen hebben gehad, hebben we in onze bedrijfsvoering van de corona verder geen bijzondere tegenslag ondervonden.”


Lydia en Glenn Langelaan

Op NextGarden, het glastuinbouwgebied tussen Arnhem en Nijmegen, heeft Karma Plant zojuist zijn nieuw anthuriumkas in gebruik genomen. Glastuinbouwpact Arnhem–Nijmegen, op zoek naar een locatie voor het organiseren van het jaarlijkse seminar, kon op locatie terecht en wist zo het nuttige met het aangename te combineren. Middels de internetkabel kon de buitenwacht meekijken, het thema presenteerde zichzelf: ‘Wat hebben we van deze onverwachte crisis geleerd, wat gaat de toekomst brengen?’

Goede band is cruciaal
Voor wat betreft Maurice en Lydia Langelaan zijn een aantal zaken cruciaal gebleken. "Toen we ineens met de planten bleven zitten, hebben we er alles aan gedaan om met onze vaste klanten in contact te blijven”, vertelt Maurice, bedrijfsleider. “Een goede band hebben is heel belangrijk. Ook al verkoop je op dat moment niets, wanneer hij weer mogelijkheden ziet ben jij een van de eersten.”

Een tweede les is ervoor te zorgen de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden en ervoor te zorgen dat die klant, voor wat betreft het anthurium assortiment, bij Karma Plant alles vinden kan. Wat dat betreft is voor Lydia, verantwoordelijk voor de marketing, een cruciale rol weggelegd. “Voorheen deed ik in het verre buitenland de marketing voor een serie restaurants. De concurrentie zat, zoals eigenlijk ook hier, letterlijk naast de deur. Ervoor zorgen dat de klant bij jou blijft terugkomen, dat was en is de grote uitdaging. Daarom zijn de kwaliteit enerzijds en de connectie met de klant, de personal touch en de betrokkenheid anderzijds, key.”


Arne Bac (links) beantwoordt vragen van Peter Bakker


Frank Hollaar, Flynth

Geheel is meer dan som der delen
Hoe ziet de markt van morgen eruit, hoe blijft de Nederlandse sierteelt sterk? Vanuit hun verschillende disciplines lieten de Rabobank, in persoon van sectorspecialist Arne Bac, en Frank Hollaar van financieel dienstverlener Flynth, hier hun licht op schijnen. Los van het antwoord, dat natuurlijk alles te maken heeft met financiën, beleid, internationale ontwikkelingen, crises, ondernemerschap en meer, delen beide heren een vakoverstijgende belangstelling voor de sierteelt als geheel. Zowel Rabobank als Flynth zijn dermate met de sector verweven, dat belangen die van de individuele klantrelatie overstijgt. “We hebben een aandeel van 80%, deze portefeuille gezond houden voelen we dan ook als verantwoordelijkheid. Dat gaat een stapje verder dan louter de financiën”, vertelt Arne. “Een toekomstbestendige sector is in ieders belang. Door bedrijven te helpen relevant te blijven en hun weerbaarheid en wendbaarheid te versterken hopen wij hier een bijdrage aan te leveren”, sluit Frank aan.


Er staat overigens nog wel wat te gebeuren. Een prognose van Rabobank voor wat betreft de crisis-in-the-making, in vergelijking met die van voorgaande edities.

 

De middag werd voorgezeten door Peter Bakker, directeur Plantion. In de inspiratieruimte was een bescheiden gezelschap bijeen, van achter de keukentafel luisterden een man of 30 mee.

Index foto: het waterbasin naast de glasopstand, met daarop 6.000 drijvende zonnepanelen


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven