Connie Bradt en Elise Johson (A.M.A. Horticulture):

"We willen een cultuur van samenwerking en langetermijndenken tot stand brengen"

A.M.A. Horticulture werd in 1982 in Kingsville, Ontario (Canada) opgericht. Hoewel Connie Bradt, dochter van oprichter Allen Monsma, pas in 1996 officieel bij het bedrijf in dienst trad, is zij al zolang ze zich kan herinneren bij het familiebedrijf betrokken. "Ik heb nog foto's dat ik chrysanten aan het planten ben in de kassen van mijn ouders. Ik was toen heel klein was en kon nog amper lopen."

Nu runt ze de tuinbouwonderneming samen met haar echtgenoot Rick Bradt. 

Vandaag de dag bedient het familiebedrijf de hele Noord-Amerikaanse sector, niet alleen als leverancier maar ook als een oplossingsgerichte organisatie die telers helpt bij het vinden van manieren om hun productiviteit te verhogen en innovaties door te voeren, zodat zij zich kunnen onderscheiden van andere tuinbouwbedrijven. Het bedrijf is blij dat zij haar klanten ook tijdens de moeilijke Covid-19-crisis heeft bij kunnen staan. 

Samenwerken tijdens Covid-19
Telers in Noord-Amerika, maar ook elders ter wereld, hadden het aan het begin van de Covid-19-crisis erg moeilijk. "Toen de pandemie Noord-Amerika bereikte, hebben we contact opgenomen met onze klanten en partners. We wilden hen laten zien dat we er voor hen waren en klaar stonden om te helpen," legt Connie uit. "Naarmate we meer telers spraken, kregen we een betere indruk van de manieren waarop zij op deze situatie reageerden en konden we adviezen en tips delen zodat iedereen in de sector het hoofd boven water kon houden tijdens deze crisis."

A.M.A. kon open blijven omdat het bedrijf door de regering als essentieel onderdeel van toeleveringsketen werd aangemerkt. Het idee tot een essentiële sector te behoren en ook andere telers te kunnen steunen, motiveerde het team van A.M.A. enorm. "We waren een plaats waar mensen terecht konden met hun zorgen en problemen. Het werd steeds duidelijker dat we een rol zouden kunnen vervullen als platform om te brainstormen en problemen op te lossen. Dit heeft onze overtuiging versterkt dat we in de eerste plaats een partner zijn en een verlengstuk van de teams van onze partners," vervolgt Connie.

Samenwerking en creativiteit na het Covid-tijdperk
Veel telers, en dan vooral siertelers, hadden dit voorjaar geen gemakkelijke toegang tot de markt. Volgens Connie is het velen van hen toch gelukt om dit obstakel te overwinnen. "Dit is een zeer vindingrijke, creatieve en veerkrachtige sector en veel telers hebben nieuwe mogelijkheden gevonden om hun producten bij de consument te krijgen."

Binnen korte tijd verschenen er webshops en ook de verkoop via sociale media nam een vlucht. "Veel telers startten met 'click and collect'- projecten, waarbij men online een product koopt en dit op een afgesproken tijdstip bij de teler ophaalt, die het voor in je kofferbak zet."

"Mensen wilden nog steeds bloemen kopen en we merkten dat telers samen gingen werken om in deze behoefte te kunnen voorzien," legt Connie uit. "In sommige Canadese provincies waren er altijd al van dit soort samenwerkingen, waarbij telers hun krachten bundelden om oplossingen te vinden voor uitdagingen in hun regio. Tijdens de recente pandemie is deze behoefte aan samenwerking alleen maar sterker geworden en ondanks alle problemen blijft de ondernemersgeest nog steeds inspireren."

Het team van A.M.A. hoopt ook na de Covid-19-crisis met deze creatieve marketingbenadering en samenwerking door te kunnen gaan. "Deze manier van werken en denken komt ook de innovatie en duurzaamheid ten goede."

Het team van A.M.A. Horticulture 

Samenwerking om duurzaamheid te bevorderen
Duurzaamheid is iets waar veel telers zich mee bezighouden en A.M.A. heeft gekozen voor een brede invalshoek om het succes van dit belangrijke doel op de lange termijn te kunnen garanderen. "Er is een grote voorkeur voor het gebruik van duurzame plastics en terwijl we naar het realiseren van deze doelstelling toewerken, zien we dat het tempo waarin de ontwikkelingen in de diverse landen verlopen nogal uiteenloopt en dat overheden op dit vlak een verschillend beleid voeren. In Noord-Amerika moeten er bijvoorbeeld verschillende recyclingprocessen tot stand worden gebracht," legt Connie uit. "Wat we in elk geval allemaal kunnen doen om de focus naar duurzaamheid te verleggen, is kiezen voor een samenwerken om deze kwestie aan te pakken." 

Duurzaamheid werkt het best wanneer telers er ook onder streep profijt van hebben. "We kijken naar hun hele bedrijf en behoeften en proberen oplossingen uit te werken om de inputkosten te verlagen. Dit is een win-win voor de teler en voor het milieu," vervolgt Connie.

Ze geeft een voorbeeld van het verschil dat één kleine verandering al kan maken. "In de zomer zijn we allemaal dol op 'hanging baskets' in de straten maar deze moeten wel elke dag water krijgen. Hierbij wordt veel water verspild en dan heb ik het nog niet eens gehad over de logistieke en arbeidskosten," zegt ze. "Wij ontwikkelden een hanging basket waarbij het waterverbruik met 50% kan worden gereduceerd. Gemeenten hoeven deze in plaats van elke dag slechts eens in de vier dagen water te geven en dat is natuurlijk een enorm verschil!"

De ontwikkeling van duurzame oplossingen zoals deze hangt af van de samenwerking tussen leveranciers en telers. Covid-19 heeft ons het belang van samenwerking eens te meer doen inzien," legt Connie uit. "We steunen elkaar om uitdagingen te overwinnen en betekenisvolle innovaties te implementeren die onze sector blijvend zullen veranderen."  

 

Voor meer informatie: 
A.M.A. Horticulture
2011 Spinks Drive
Kingsville, ON  N9Y 2E5
Canada
T: 519-322-1397 or 800-338-1136
F: 519-322-1358
ama@amahort.com
www.amahort.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven