Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jasmijn Lip is projectmanager bij Codema:

"Nu onze doelgroep uitbreidt, is kwaliteitsborging steeds belangrijker"

Jasmijn Lip is de nieuwste projectmanager bij Codema. Zij vertelt hieronder over hoe de kennis van Codema over kritische teeltsystemen de hele wereld over reist en hoe het bedrijf het kwaliteitsniveau en de dienstverlening laat meegroeien met de wensen van klanten. 

Het Project Management Team van het bedrijf uit Bergschenhoek, waartoe Jasmijn behoort, realiseert gelijktijdig projecten op vier continenten. Daarom is het team de afgelopen jaren fors gegroeid. 

“De doelgroep – en daarmee de dienstverlening – van ons bedrijf is de afgelopen jaren uitgebreid. We leveren onze diensten en kritische teeltsystemen inmiddels van de westkust van de Verenigde Staten tot aan de oostkust van China en in alle landen daartussen. Waar wij voorheen ervaren (Nederlandse) tuinders bedienden, zijn grote bedrijven en investeerders nu ook een belangrijk deel van onze doelgroep. De kwaliteit van onze op maat gemaakte teeltsystemen willen we hoog houden, waardoor we onze dienstverlening aan deze nieuwe doelgroepen moeten aanpassen."



Complete proces
Afhankelijk van de wensen en kennis van de klant en de omstandigheden past Codema de dienstverlening aan. "Dat betekent dat het proces van aankoop tot levering en zelfs service en onderhoud er voor twee klanten soms behoorlijk verschillend uitziet.”

De afdeling Project Management is verantwoordelijk voor het complete proces. Het is de verbindende factor tussen verkoop, engineering, productie, software, service en de klant. Deze afdeling ontwikkelde zich de afgelopen jaren sterk, onder andere door het aantrekken van nieuw talent, zoals Jasmijn Lip. 

Kwaliteitsborging
In de wereld waar Jip vandaan kom, de Offshore industrie, is alles georganiseerd rondom documentatie, protocollen en normering. "Daar hoort een bepaalde manier van samenwerken bij, wat de klant waardeert. Bij Codema werd eerst vooral de tuinder bediend die goed wist wat hij wilde en, net zo goed als wij, wist wat de technische mogelijkheden zijn en wat de kwaliteit is. De waarde van documentatie was minder belangrijk. Nu onze doelgroep uitbreidt, is kwaliteitsborging steeds belangrijker. Daarbij komt mijn ervaring goed van pas.”

Jasmijn zet zich, naast haar lopende projecten, in voor initiatieven die bijdragen aan de borging van de kwaliteit en het in control zijn bij projecten, zoals onder andere:

  • Selectie en inrichting van het nieuwe ERP-systeem;
  • verdere standaardisatie van documentatie;
  • herinrichten van processen.

Spin in het web
Bovenal gelooft zij dat één intermenselijk proces in het bijzonder het verschil maakt:

“Bij Codema komen momenteel twee stromen samen. De een is ervaring, decennialange ervaring met kritieke teeltsystemen. De ander is kennis door het aantrekken van nieuwe mensen uit andere branches of met goede ideeën. Beiden moeten we in ons bedrijf behouden en integreren. In projecten is het belangrijk dat ik als een soort spin in het web alle communicatielijnen open houd en verbind. Zo leren we van elkaars kennis en ervaring en zorgen we ervoor dat we blijven groeien als organisatie.”

Samenwerking met klanten
Een aankooptraject in deze markt duurt maanden of soms zelfs jaren. Dit resulteert uiteindelijk in een contract van, in het beste geval, tientallen pagina’s. Elke afspraak en de impact daarvan op de dienstverlening en kosten zijn hierin opgenomen. Dit vormt het startpunt voor de samenwerking tussen projectmanager en klant. Echter gedurende het project verandert er van alles, hier maakt goed project management het verschil.

“Natuurlijk werken wij aan een zo naadloos mogelijke overgang tussen Sales en Project Management, maar niet alles is tijdens het verkooptraject te overzien. Daarom is het cruciaal dat we tijdens het project de verwachtingen met onze opdrachtgever blijven afstemmen. Zo weet de opdrachtgever precies waar men aan toe is. Wanneer verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn, kunnen we onze oplossing vervolgens nog beter afstemmen op de wensen van de klant.”

Wereldwijd actief
“Toen ik solliciteerde realiseerde ik mij nog niet hoe internationaal Codema is. In mijn eerste maanden hield ik mij vooral bezig met projecten in de buurt. Daarna kwam een project met een handmatig systeem in Engeland en nu ben ik bezig met de start van een groot, volledig geautomatiseerd, project aan de Amerikaanse Westkust. Bij elk project werk ik met een ander onderdeel van het bedrijf wat mij de mogelijkheid geeft om steeds met andere teamleden de uitdagingen aan te gaan."

Als relatief nieuwe medewerker van CODEMA kan Jasmijn prima haar mening geven over de vraag waarom iemand moet kiezen voor een baan bij Codema. “Ik vind de vrijheid fantastisch, daar ben ik erg enthousiast over. Je draagt de verantwoordelijkheid over jouw eigen projecten. Natuurlijk moet ik zaken verantwoorden, maar in mijn projecten regel ik alles zelfstandig. Binnen het team dagen we elkaar daarnaast ook op een goede manier uit. We willen samen nog succesvoller worden en mooie resultaten behalen."

Voor meer informatie:
Codema Systems Group
www.codema.nl
info@codemasystemsgroup.com

 

Publicatiedatum: