retail wil meer voet aan de grond in versnipperde markt

"Roemenen moeten populariteit tomaat aangrijpen om op te schalen"

De tomaat is één van de meest geliefde groenten in Roemenië en wint nog steeds aan populariteit. Eén teler, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van nieuwe groentenrassen die afgestemd zijn op de Roemeense consument, heeft gemerkt dat de traditionele manieren om AGF af te zetten nog altijd het meest effectief zijn op de Roemeense markt. 

Volgens Inmaculada Duarte, marketingmanager van het Roemeense groenteteeltbedrijf Marcoser, is de populariteit van de tomaat de afgelopen jaren flink gegroeid in Roemenië. "Roemenië is een land met een groot tuinbouwareaal. In 2018 werden er op het platteland van Roemenië in totaal 3,4 mln ton groenten geoogst."

Uit cijfers van Euromonitor blijkt dat de groenteconsumptie tussen 2014 en 2019 een groei van 67,6% doormaakte, waarbij de tomatencategorie vanaf 2018 de sterkste groei vertoonde. Deze groei bedroeg volgens gegevens van het Roemeense Bureau van de Statistiek uit 2018 3,8 kilo. De tomaat stond bovenaan als meest consumeerde groente onder de Roemeense bevolking.

Retail probeert markt om te vormen
De laatste jaren hebben retailketens in Roemenië een snelle ontwikkeling doorgemaakt dankzij investeringen door internationale retailers, waardoor de problemen zoals het gebrek aan organisatie en versnippering zijn overwonnen. "Als het aankomt op de distributie in Roemenië, dan spelen traditionele markten nog altijd een grote rol. Zij zijn nog altijd goed voor 25,4% van de groentenafzet.

Deze traditionele markten zijn met name in landelijke regio's nog erg in trek, waar grote retailketens proberen de groothandels om te vormen naar een gemengd retail/groothandelsmodel, hetgeen ten koste gaat van het traditionele model.

In Roemenië zijn lokale teeltbedrijven slecht georganiseerd en versnipperd, vandaar dat grote internationale retailketens de afgelopen jaren Roemeense coöperaties hebben gefinancierd met de bedoeling hun marktaandeel te vergroten en hun aanbod aan lokale producten uit te breiden," legt Duarte uit.   

Kans grijpen om tomatenteelt op te schalen
Duarte meent dat de sector de toegenomen populariteit van de tomaat aan moet grijpen om de teelt van dit gewas op te schalen. "Gezien de populariteit en afzet en de waardering die de Roemeense consument heeft voor tomaten, zouden zowel telers als retailkanalen, zoals supermarkten, groothandelaren, retailers, en traditionele markten zich moeten richten op de productieve en voedzame eigenschappen van deze groente."

Het bedrijf richt zich op een breed scala aan groenten maar in het bijzonder op de tomaat. "Als grote speler op de Roemeense groentemarkt heeft Marcoser oog voor wat er speelt op deze markt en daarom werken we sinds 2017 volgens de GlobalGAP-richtlijnen om te kunnen garanderen dat in onze proefkassen de juiste praktijken worden toegepast.

Ons voornaamste gewas kan niet anders dan de tomaat zijn vanwege het belang van dit gewas voor telers en consumenten in Roemenië. We hebben daarom één hectare gewijd aan de tomatenteelt, waarop we diverse rassen testen evenals fytosanitaire producten, waarvan we denken dat zij nuttig kunnen zijn voor de groenteteelt in Roemenië."

Dit jaar test Marcoser een nieuw roze tomatenras. Duarte: "Dit seizoen hebben we 3.000 m2 gereserveerd voor de teelt van het ras HB101153F1, een Monterosa-tomaat met een roze schil en de uitstraling van een ouderwetse tomaat. Dit hybride-ras is eigendom van de Spaanse zaadveredelaar Semillas Fitó, waarvoor Marcoser de exclusieve distributeur is in Roemenië. Dankzij strikte monitoring van de GlobalGAP-standaarden voor de groenteteelt zijn we in staat om alle productiestadia uit te voeren, van de teelt tot voorbereidende werkzaamheden, zoals bodembeheer en de toepassing van fytosanitaire producten, tot aan het oogsten, verpakken en bewaren."

“GlobalGAP helpt telers in contact te komen met markten waar zij hun op veilige en duurzame wijze geteelde producten af kunnen zetten. Dankzij deze certificering kan Marcoser haar producten rechtstreeks aan internationale retailers leveren die haar klanten zo verse, lokaal geteelde producten aan kunnen bieden.

Deze vorm van groothandelsdistributie garandeert een winstgevend dubbel gebruik van het land dat we gebruiken voor het testen van nieuwe producten. Enerzijds leveren de producten een hogere prijs op dan gemiddeld en anderzijds is er de garantie dat we op verantwoorde wijze telen met respect voor mens en milieu en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van groentegewassen in Roemenië," zegt Duarte tot slot.   

 

Voor meer informatie:
Inmaculada Duarte
Marcoser
Tel: +40 756.711.763
Email: inmaduarte@marcoser.ro 
www.marcoser.ro


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven