Deze week start het nieuwe groentenseizoen 2020/2021 in Almería, waar de AGF-bedrijven door corona verplicht zijn extreme voorzorgsmaatregelen te nemen over de hele keten heen.
La Unión Corp, één van de grootste exportbedrijven voor komkommer, heeft al contracten getekend voor de afname van de komkommeroogst op 3.500 hectare. “Dit cijfer is gelijkaardig aan dat van vorig seizoen, maar in de toekomst hopen we het nog fors te verhogen”, zegt David Figueredo, commercieel directeur van La Unión Corp. "Als de weersomstandigheden meezitten in het seizoensbegin, komen we vanaf half oktober al op volle snelheid", voegt hij eraan toe.
Spanje rekent op vergelijkbaar seizoen als 2019/2020
Op dit moment domineert de Nederlandse komkommer nog de Europese markten, maar in de komende weken zullen de supermarktketens gaandeweg overschakelen op het Spaanse product. "Nederland sluit het seizoen af met een kortstondig herstel van de prijzen, maar in voorgaande weken waren die behoorlijk laag.
Komkommer is een product waarvan de prijzen gedurende het hele seizoen sterk schommelen en ze zijn niet altijd even gemakkelijk te voorspellen. In Spanje verwachten we een seizoen zoals vorig jaar, ook wat betreft de prijsvorming”, zegt David Figueredo.
'Almería ziet gebeiteld'
De concurrentie van komkommers uit de Canarische Eilanden is volgens Figueredo alleen merkbaar op de Britse markt. "In de andere markten voelen we die concurrentie niet zo hard. De Canarische Eilanden zenden hun komkommers per boot. Maar aangezien zeevervoer trager is, maakt het de toegang tot andere Europese markten moeilijker, omdat komkommers een eerder beperkte houdbaarheid hebben. Logistiek gezien zit Almería dus gebeiteld, want de kwaliteit van het product komt met het wegtransport niet in het gedrang. Het product komt op de eindbestemming aan in perfecte omstandigheden."
Ook mini-komkommers
La Unión is een van de belangrijkste AGF-exportbedrijven in Almería. 80% van de producten die La Unión distribueert, komt op de Europese markten terecht, vooral in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, maar ook de afzet in Noord-Europese landen is aan een groei bezig.
Op aanvraag van de markt en als afzetbedrijf dat jaarrond verse producten levert, zet La Unión ook in op de teelt van minikomkommers. "Het aanbod, de vraag en de beschikbaarheid van minikomkommers neemt gestaag toe. Steeds meer telers reserveren een plaatsje voor dit gewas in de kas", zegt David Figueredo.
Grote jongen
La Unión is van een familiebedrijf dat zich toelegde op de export van groenten uitgegroeid tot een internationale speler in de afzet van groenten en fruit en tot ‘s werelds grootste afzetbedrijf van komkommers. Met een vermarkting van meer dan 400.000 ton is de onderneming sterk aanwezig in Europa.
La Unión doet een beroep op meer dan 3.000 telers, heeft 1.500 werknemers en beschikt over 25 operationele centra verdeeld over Almería en Granada en over 3 laboratoria die jaarlijks meer dan 64.000 analyses uitvoeren.
Het bedrijf doet haar best om de processen aan te passen aan de huidige omstandigheden en aan de behoeften van de markt en de consument.
“We zijn ons goed bewust van het belang van onze sector op dit moment. De rol die we toegespeeld krijgen is voor ons een grote motivatie om ons onverdroten te blijven inzetten om de toevoer van een product van de hoogste kwaliteit aan al onze klanten te kunnen garanderen. Aangezien het nieuwe seizoen in heel Europa onder onzekere omstandigheden van start gaat, hebben we niets aan het toeval overgelaten en hebben we alle processen minutieus voorbereid, zodat er geen enkele onvoorziene omstandigheid de teelt, productbeschikbaarheid, kwaliteit en afzet in de war kan sturen. Ook al onze werknemers kunnen op beide oren slapen”, zo beweert Jesús Barranco, CEO van La Unión Corp.
Voor meer informatie:
Mar Rubio
La Unión Corp.
Tel: +34 950580800 (Spanje)
mrubio@launioncorp.com
launioncorp.com