De detailhandel in voedingsmiddelen heeft in juli 5,6% meer omzet gedraaid dan in de juli 2019 meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 2,1%. De omzet van de supermarkten lag 4,8% hoger dan een jaar eerder en voor de speciaalzaken nam de omzet toe met 10,9%.
De online omzet van winkels waarvan verkoop op het internet een nevenactiviteit is groeide met 51,4%.
Horeca hard getroffen
In het tweede kwartaal van 2020 nam de omzet van de horeca met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In het eerste kwartaal daalde de omzet van de horeca al met 14%, vooral de maand april was dramatisch verlopen.
De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde met 64 procent in het tweede kwartaal van 2020 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. In het eerste kwartaal daalde de omzet ook al met bijna 15 procent. De omzetdaling bij hotels was nog groter. Hotels hebben in het tweede kwartaal ruim 75 procent minder omgezet dan in het eerste kwartaal.
Eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna de helft minder omgezet dan het kwartaal daarvoor. In het eerste kwartaal daalde de omzet al met bijna 14 procent. Met een daling van bijna 60 procent nam de omzet van cafés het sterkst af. De omzet van fastfoodrestaurants daalde het minst sterk, maar met bijna 25 procent is de daling nog altijd aanzienlijk.
Ondernemers in de horeca zijn nog altijd erg pessimistisch. Het ondernemersvertrouwen kwam aan het begin van het derde kwartaal uit op -52,4. Dit is historisch gezien nog steeds een hele lage score, maar wel een stuk beter dan aan het begin van het vorige kwartaal. Toen kwam het vertrouwen uit op -84,3.
Bron: CBS