Wetenschappers van de Landbouwfaculteit van de Universiteit van Napels hebben onderzochten of uiterlijke kenmerken van invloed zijn op de bereidheid van consumenten om microgroenten te eten. De kenmerken van 12 soorten microgroenten werden beoordeeld tijdens een consumententest en er werd een vergelijkingsmodel ontwikkeld om de met zintuigen waarneembare kenmerken te koppelen aan de bereidheid van consumenten om deze te consumeren, omdat de toekomstige markt voor microgroenten immers bepaald zal worden door consumentenvoorkeuren.
De onderzochte microgroenten: 1.mosterdspinazie; 2. tatsoi; 3. paksoi 4. tuinkers; 5. mibuna; 6. mizuna; 7. snijbiet; 8. amarant; 9. koriander; 10. groene basilicum; 11. paarse basilicum; 12. postelein.
"De resultaten toonden aan dat ondanks dat het uiterlijk van de microgroenten over het algemeen breed gewaardeerd werd de smaak en textuur grotendeels bepalend waren voor de acceptatie. Hoe minder bitter of zuur de smaak hoe hoger de consumentenacceptatie van de microgroente. Van de 12 onderzochte soorten scoorden mibuna en tuinkers de laagste consumentenacceptatie, terwijl snijbiet en koriander op de hoogste acceptatie konden rekenen en daarom goede kandidaten zijn om op westerse markten te worden geïntroduceerd. Daarbij worden zowel snijbiet als koriander in eerdere literatuur genoemd als goede bronnen voor fenolische antioxidanten",
aldus de onderzoekers.
Bron: Francesco Caracciolo, Christophe El-Nakhel, Maria Raimondo, Marios C. Kyriacou, Luigi Cembalo, Stefania De Pascale, Youssef Rouphael, 'Sensory Attributes and Consumer Acceptability of 12 Microgreens Species', 2020, Agronomy, Vol. 10(7), 1043.