Maarten Voois, PEQ:

"Dankzij ons nieuwe pand kunnen we meer klanten van verpakkingsactiviteiten in het winterseizoen voorzien"

Tholen - Het team van PEQ kreeg dit voorjaar een flinke uitdaging voor de kiezen. Het Hollandse seizoen was gestart, op 18 april vond de verhuizing van het pand op Westerlee naar Honderdland plaats en tussendoor stond ook nog even de overgang naar het ERP-pakket Navision gepland. "Het was topsport, maar gelukkig is het allemaal goed gegaan", blikt directeur Maarten Voois tevreden terug. Het team maakt zich inmiddels alweer op voor het winterseizoen en biedt de mogelijkheid om een breder AGF-assortiment in het nieuwe pand te verpakken.


Maarten Voois en Marc Vriesen voor het pand

In het nieuwe pand, dat bestaat uit 9.000 m2 vloeroppervlakte, heeft het bedrijf in elk geval alle ruimte om de verpakkingsactiviteiten uit te voeren. Het pand is over twee verdiepingen verdeeld, waardoor de verpakkingsafdeling en de logistieke activiteiten zijn gescheiden. Op de bovenste verpakkingsafdeling is koelruimte voor 400 pallets, terwijl er beneden capaciteit is voor 1.000 pallets koelopslag en nog eens 1.000 pallets in de verladingsruimte. De ader van het gebouw bestaat uit twee snelliften en een grote goederenlift. In het pand wordt gewerkt met een WMS, zodat elke pallet te traceren is. Boven staan de sorteermachines en diverse verpakkingsmachines waaronder acht flowpacklijnen opgesteld.


Elke pallet traceerbaar

"In ons vorige pand waren we echt uit ons jasje gegroeid. De ruimte die we hier hebben geeft zoveel rust, ook als de hal helemaal volstaat.  De hele productieruimte zit op een entresol van  tien meter hoogte boven de koelcellen, maar hoewel het een redelijk complex pand is, hadden we het proces snel onder controle", vertelt operationeel manager Marc Vriesen. Momenteel is het bedrijf zich zelfs aan het oriënteren om nog een extra verdiepingsvloer aan te brengen om de hoogte van het pand nog beter te benutten en waardoor er, ook in de zomer, op meerdere temperatuurzones verpakt kan worden. 

In het Hollandse seizoen vormen de paprika's en komkommers verreweg de hoofdmoot van de verpakkingsactiviteiten. Met het oog op het winterseizoen is de verpakker nog op zoek naar producten om de verpakkingsactiviteiten uit te breiden. "Die mogelijkheid hadden we in het vorige pand niet, maar hier hebben we alle verpakkingsmogelijkheden in huis. Of het nou om zachtfruit, exoten, druiven of zoete aardappelen gaat, we hebben voor elk product een geschikte verpakkingsoplossing. Voor leveranciers in binnenland, maar ook voor buitenlandse telers hebben we alle mogelijkheden om de producten uit te zoeken, om te pakken en te verpakken in de gewenste verpakking, variërend van sealen, flowpacken en topsealen. We hebben een eigen keurafdeling en eventueel ook kantoorruimte in het pand beschikbaar. Daarnaast voldoen we aan alle mogelijke certificeringen, zoals BRC, IFS, QS, Skal, Sedex etc", vertelt Maarten.

"Door de activiteiten in het winterseizoen uit te breiden, hopen we ook onze uitzendkrachten aan ons bedrijf te binden. We werken nu met een vaste kern van zo'n dertig mensen die we jaarrond werk garanderen, mede uit het oogpunt van goed werkgeverschap", vertelt Maarten. De Corona-crisis zorgde alleen maar voor meer drukte bij PEQ. "Van onze paprika's gaat wel 85% richting retail, dus die omzet lag nog een stuk hoger. Wel hebben we meteen fors geïnvesteerd in zaken als schermen en schoonmaak. Gelukkig heeft het Corona-virus geen invloed gehad op onze personele bezetting. We doen er met temperatuurcontroles en richtlijnen ook alles aan om het buiten de deur te houden."

Hoewel het gebruik van plastic verpakkingen de laatste jaren nog weleens ter discussie staat, ziet het verpakkingsbedrijf op dat punt geen verandering in het aankoopgedrag van de retailers. "Het aandeel verpakte producten wordt zeker niet minder. Men ziet steeds meer in dat plastic verpakkingen een belangrijke functie hebben om het product vers te houden en zo voedselverspilling tegen te gaan", aldus Maarten."We blijven de markt nauwlettend volgen en zijn onder meer druk in de weer met afbreekbare plastics."

De stoplichtverpakking blijft dan ook nog steeds een favoriet van veel winkels, al zie je wel de kleurverhouding veranderen. In Duitsland gaat de groene paprika nog altijd in de stoplicht mee, maar markten als Engeland kiezen steeds meer voor rood en geel. Hierdoor zie je het areaal groene paprika's - die traditiegetrouw de meeste kilo's geven, maar ook arbeid vergen - afnemen. Daardoor wordt het belangrijker om telers aan je te binden. Wij verwachten volgend paprikaseizoen 15% in areaal te groeien."


De snelliften als 'aders' in het pand

Voor meer informatie:
Maarten Voois
PEQ
Tel: 0174- 613 206 
M +31 (0) 654 244 428
m.voois@peq.nl 
www.peq.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven