Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China is snelst groeiende bestemming agrofood-bestemming Andalusië

In de eerste helft van dit jaar bedroeg de Andalusische agrofood-export  €6.536 mln., het hoogste getal sinds 1995, het jaar waarin er voor het eerst betrouwbare gegevens werden bijgehouden over de uitvoer van levensmiddelen. Er werd 1,1% meer voedingsmiddelen geëxporteerd dan in het eerste semester van vorig jaar. China valt op als snelst groeiende bestemming voor agrofoodproducten uit de Spaanse regio.

Volgens gegevens van Extenda, de Andalusische Dienst voor Promotie in het Buitenland, blijft de meest zuidelijke gemeenschap van het Spaanse vasteland leider in de nationale export van voedsel en drank met een aandeel van 24,3% in de totale Spaanse afzet in het buitenland (€26.929 mln.) tussen januari en juni. Dat is vier procent meer dan Catalonië (20,1%) en ruim tien procent meer dan de Valenciaanse Gemeenschap (13,5%).

Groenten spannen de kroon
In de eerste helft van 2020 blijven de groenten de kroon spannen in de Andalusische export van agrofood. De export ter waarde van €2.012 mln. is goed voor 31% van het totaal en een stijging van 8,2% in vergelijking met de eerste zes maanden van het vorig jaar.

Fruit bezet de tweede plaats met €1.855 mln., goed voor 28,4% van het totaal en een stijging van 3,9%. Op de vierde plaats, na olijfolie, staan met €381 mln. groenten en fruit in conserven (aandeel van 5,8% en een daling van 5,5%).

De export van groenten en fruit groeide het meest in de provincies waar AGF het grootste aandeel heeft binnen de landbouwproductie, namelijk Almería, Málaga en Granada.

Groei export richting Azië, Afrika en Oceanië
Europa is de belangrijkste bestemming voor de landbouwproducten uit Andalusië. In de eerste helft van dit jaar bleef de export naar de grootste afnemers onder de Europese landen ook stijgen. De grootste groei vindt evenwel plaats in Azië, Afrika en Oceanië.

Van de top-10 is China is de snelst groeiende markt voor Andalusische agrovoeding (+22,6%). Van de top-20 is het evenwel Tunesië (18e markt) met een exportgroei van 88% (€49 mln.). De export naar Australië, de 17e belangrijkste bestemming, steeg met 33% (€52 mln.). Marokko, die de 20e positie bezet onder de afzetmarkten voor Andalusische landbouwproducten, steeg met 49% tot €44 mln.

Duitsland blijft de grootste afzetmarkt voor Andalusische landbouwproducten, goed voor €1.292 mln. en 19,8% van het totaal (+10,4%), gevolgd door Frankrijk met €864 mln. (13,2%; +5,2%), het Verenigd Koninkrijk met €718 mln. (11%; +9,4%), Italië met €522 mln. (8%; -28,8%) en Nederland met €493 mln. (7,5%; -0,4%). De top-10 wordt vervolledigd door Portugal met €391 mln. (6%; -4,7%), de Verenigde Staten met €363 mln. (5,6%; +1,6%), Polen met €174 mln. (2,7%; +1,2%), België met €151 mln. (2,3%; -1%) en China met €142 mln. (+22,6%).

Voor meer informatie: www.extenda.es

Publicatiedatum: