Niels Koolstra over de ontwikkeling van Eminent Seeds:

“Wij ontwikkelen alleen bijzondere rassen”

Jan van Heijningen richtte ruim 35 jaar geleden Eminent Seeds op. Tegenwoordig valt het bedrijf op met de rassen die het veredelt, en is het bedrijf mede daarom wereldwijd bekend.

Niels Koolstra, sales manager, vertelt over de bijzondere rassen en hoe deze in de markt komen.

Inmiddels is Eminent Seeds onderdeel van Best Fresh maar de missie en visie zijn nog hetzelfde. Voor de ‘kiloknallers’ met 3% meeropbrengst hoef je niet bij Eminent Seeds te zijn.

“We ontwikkelen bijzondere rassen die uitblinken en onderscheidend zijn. In smaak, vorm en kleur. Rassen waar steeds meer vraag naar komt." Door de jaren heen is het bedrijf gegroeid van 300 m2 kasruimte waar het veredelingswerk gedaan werd, naar bijna twee hectare, met vier aparte afdelingen met elk hun eigen klimaatzones waarop gestuurd kan worden.

“Wij werken wereldwijd. Er zijn landen waar we niet of minder verkopen, vanwege lokale virussen waar onze rassen niet resistent tegen zijn, maar verder hebben we op heel veel plaatsen proeven liggen. Daar moet je dan ook naartoe om proeven op te volgen en de uiteindelijke keuzes te verkopen. Op het moment is het dan ook jammer dat we klanten niet kunnen spreken of zien.”

Wel probeert het bedrijf veel te communiceren via online media, videobellen, deelname aan online evenementen. Waar normaal veel naar beurzen wordt gegaan, is nu een vlogster in dienst genomen om leuke items en videomateriaal van de gewassen te maken. Eminent Seeds verstuurt nieuwsbrieven naar kwekers, is actief op YouTube, LinkedIn, en Facebook. “In essentie willen we informatie verstrekken aan kwekers. Een peperkweker ontvangt nieuws over pepers, een paprikakweker over paprika’s. Ook willen we laten zien waar wij mee bezig zijn en wat men nog van ons kan verwachten. Reacties van klanten krijgen we dan ook erg graag, we willen dicht bij onze kwekers staan.”

Nieuwe rassen
Hoe komt een nieuw ras nu in de markt? Niels vertelt dat Eminent Seeds wereldwijd een goede band heeft opgebouwd met kwekers. “Zij zijn bereid om mee te denken hoe het product eruit moet zien. Als we die ideeën dan meenemen naar de tekentafel, willen de kwekers ook meewerken bij de introductie van het ras. Dat is een voordeel van de kleine schaal van ons bedrijf, we kunnen ons erg flexibel opstellen naar de klant toe, makkelijker dan grote bedrijven omdat die vaak strakker georganiseerd zijn.”

De eerste 1 à 2 jaar van de introductie van een ras, stelt het bedrijf wat zaden (20 – 50) beschikbaar aan een aantal kwekers in verschillende landen. De kweker kijkt wat hij ervan vindt, vergelijkt het met het ras dat hij al teelt, en vertelt welke eigenschappen hij goed of juist minder vindt. Als de testen goed bevallen kan een kweker doorgaan, in eerste instantie nog met een beperkt aantal planten (kraanvak) en later misschien zelfs op grotere, commerciële schaal. “Wat ook nog wel eens gebeurt, is dat we voor een kweker bijvoorbeeld vijftig verschillende kruisingen maken en die in proef leggen. Daar komt dan uit welk ras de favoriet is.”

Het bedrijf verkoopt haar bijzondere rassen nu wereldwijd. Het begon met eigen veredeling van de Tinkerbell, de baby blok paprika. Dit was het eerste product wat door Eminent werd ontwikkeld en door eigen kwekers werd geteeld. Van daaruit zijn ze over heel de wereld rassen gaan verzamelen. “Je koopt ergens een tomaat, een peper, en met het zaadje daaruit ga je veredelen.” Dit levert best bijzondere rassen op, met invloeden van over de hele wereld. “Telers uit gebieden met vergelijkbare condities als in Nederland – zoals o.a. Australië, Polen en Canada - hebben onze producten ontdekt en die verkopen daar ook erg goed.”

Gemaksproducten
Een aantal jaar geleden bracht Eminent Seeds het kleinste tomaatje ter wereld op de markt: de Tomberry. Dit minitomaatje is ongeveer 1 bij 1,5 centimeter en weegt twee gram. “Met een goede marketing en communicatie naar de consument toe, slaan zulke producten aan. Ze hebben een goede positionering nodig.”

De Tomberry-tomaatjes gingen onlangs nog naar Hong Kong en Singapore, vanuit Spanje waar Donsol de export naar Azië regelde.

In Noordwest Europa verkopen zulke producten lastiger dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Canada, daar zijn mensen sneller bereid meer te betalen voor een innovatief en decoratief gemaksproduct, wat je bijvoorbeeld zonder te snijden door de salade of op een pizza kunt gebruiken. De snackgroentetrend neemt wel hard toe en blijft ook groeien. In Polen wordt de Tomberry met name gepositioneerd als snack tomaatje voor de kinderen, die er dol op zijn. “Zo ook met de Snackpaprika. Daarvan hebben we in alle drie de kleuren een competitief ras op de markt kunnen brengen dat voldoet aan de eisen van zowel kweker als consument. Voor een kweker is het belangrijk dat het ras niet teveel arbeid behoeft, dat de bewaarbaarheid goed is en liefst veel kilo’s per m2. Voor een consument is de smaak belangrijk, het moet lekker zoet zijn, en niet teveel zaadjes bevatten.”

Baby blokpaprika
Zoals de ‘gewone’ paprika in de supermarkt ligt, maar dan het kleine broertje ervan. Dat is de baby blokpaprika, die wordt verkocht in zeven verschillende kleuren. “We hebben dit paprikaatje veredeld op smaak, houdbaarheid, bereiding, en productie per m2.” In dit soort rassen werd nooit veel gekeken naar de productie, het moest er vooral leuk uitzien en een goede smaak hebben. Maar met een hogere productie kan een kweker er meer aan overhouden, en het product aanbieden voor een betere prijs. Nu is het halen van 25 kg/m2 geen uitzondering meer.

Chilipepers
Ook de consumptie van pepers toont een positieve trend en Eminent Seeds is hier erg content mee. “We hebben meerdere hybride rassen die door de screeningsperiode heen zijn en wereldwijd al op veel hectares worden gezet. De Fresno, Habanero en Jalapeno.” Het belangrijkste verschil in pepers zit ‘m in de heetheid. Die wordt gemeten in Scoville units, het aantal keer dat je de stof moet verdunnen om tot 0 te komen. De heetheid van de Carolina Reaper die veel wordt gebruikt in de Oosterse keuken en Mexico is bijvoorbeeld 2,4 miljoen Scoville unit.

“In de veredeling van pepers wordt voornamelijk ingezet op productie en houdbaarheid. Onze Habanero heeft nu 30% meer productie per m2 op veel plaatsen in de wereld, door een hoger gemiddeld vruchtgewicht en een zeer goede vruchtzetting. Steeds meer kwekers kloppen daarvoor dan ook bij ons aan.” In Nederland is de pepermarkt relatief beperkt. In Engeland en Spanje is deze veel groter evenals in Australië, waar bijna alle rassen uit het portfolio worden verkocht. “Consumenten daar zijn er erg enthousiast over.”

Voor meer informatie:
Eminent Seeds
info@eminentseeds.nl
www.eminentholland.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven