Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rein Burger, purchasing manager DG69:

“We hebben hier de ruimte”

Tholen - Afgelopen juni begon Rein Burger, purchasing manager DG69, te klussen in zijn nieuwe huis in Planina (bij Postonja), een klein dorpje een half uur rijden ten zuiden van de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Sinds november 2019 werkt hij voor het Sloveense AGF-handelsbedrijf DG69.

Rein (53) heeft als inkoper veel ervaring in bio-AGF en vindt in Slovenië een nieuwe uitdaging. “De markt is met twee miljoen inwoners vrij klein maar onze ambities zijn groter: Oostenrijk, Kroatië en Italië liggen op korte afstand en zijn zeer interessante markten voor ons. Ook Duitsland ligt slechts op 3 uur rijden.” 

Via de paprikahandel kwam bij in contact met DG69. “Ik was ooit op zoek naar iemand die Israëlische paprika bestemd voor Duitsland kon verpakken zonder dat ik ze eerst naar Nederland hoefde te slepen. Dat is nooit van de grond gekomen, maar DG69 werd een klant van me. Van daaruit is het balletje heel langzaam gaan rollen. Tussen het eerste gesprek en mijn eerste werkdag zat dik anderhalf jaar.”


Eigenaren Mihaela en Franci Marolt van DG69 met inkoopmanager Rein op rechts

95% inkoop
DG69 heeft het hoofdkantoor in Slovenië. In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd technologie en automatisering. Onder het merk Eko Bio Organic voeren ze meer dan 50 soorten verse groenten en fruit. DG69 kan eigenlijk alles leveren wat een gezonde keuken nodig heeft, zowel biologisch als regulier.

De producten zijn in de meeste winkelketens in Slovenië verkrijgbaar, bijvoorbeeld Spar, Mercator, Leclerc (onder huismerk) en ook bij enkele kleinere lokale leveranciers. Daarnaast exporteert DG69 momenteel producten naar Zuidoost-Europa.

De ambitie is om partners over heel Europa te vinden, zowel voor inkoop als voor verkoop. “Mijn werkzaamheden bestaan voor 95 procent uit inkoop van Europese groente en fruit, 5 procent is verkoop. Verreweg het grootste deel van onze omzet komt van verkoop aan supermarktbedrijven in Slovenië en Kroatië.

In principe is het motto: Wat de klant zoekt, krijgt hij, maar nadruk ligt wel op citrus, seizoensfruit en vollegrondsgroenten. In Slovenië zelf wordt weinig groente geteeld, dus het meeste daarvan is import. De mensen hier geven relatief een groot deel van hun inkomen uit aan voedsel en daar willen ze ook kwaliteit voor terug. Mensen verwerken ook veel voedsel zelf en er is veel aandacht voor gezondheid. Je kunt hier dus niet met klasse II aankomen.”

Sloveense mentaliteit
De stap om naar Slovenië te emigreren, heeft te maken met ruimte en rust. Rein: “Files? Ja, ik heb er vorig jaar in augustus nog één gezien. Dit land is niet zo gestrest in vergelijking met Nederland. Op een oppervlakte vergelijkbaar met half Nederland wonen we hier met 2 miljoen inwoners, dus er is veel ruimte. De natuur is prachtig en er zijn veel toeristen. Mijn vrouw is van plan om hier een bed en breakfast te beginnen als we eenmaal goed gesetteld zijn.”

De mentaliteit van de Sloveniërs past Rein wel. “De mensen hier zijn wat meer verdraagzaam en bescheiden. Zeker niet zo direct als we in Nederland zijn, zelf ben ik dat wel dus dat is wennen, net als de bureaucratie. Afspraken maken gaat in Slovenië ook iets anders. Als iemand een afspraak maakt voor een bepaalde tijd, moet je niet vreemd opkijken dat ie 2-3 uur later komt. Da’s heel gewoon.”

Aan het beslechten van de taalbarrière wordt hard gewerkt. “Dat lijkt in niets op wat wij gewend zijn. Er zijn bijvoorbeeld zes naamvallen, de werkwoorden en persoonsnamen hebben per naamval een andere uitgang en daarnaast kennen ze enkelvoud, dubbelvoud en meervoud…. Iets dat ik niet in een jaar onder de knie zal krijgen.“

Kaas en haring
In zijn vrije tijd geniet Rein van de omgeving. “Het is een prachtig land en de natuur is geweldig. In de winter kan je hier best aardig skiën en daarna rijd je in een uurtje naar een terras aan de Adriatische kust.” Rein kent het land al vanaf 1997, dus het is niet helemaal een sprong in het diepe. Enkele dingen zal hij wel missen: “Het went allemaal snel maar de kaas uit de supermarkt, die is echt niet te eten. En over een jaar of twee zal ik vast ook weer eens een zoute haring willen proeven, denk ik", besluit Rein.

Dit artikel verscheen eerder in editie 7-8, 34e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Rein Burger
rein@dg69.si