Autogrow ontwikkeld automatisering voor telers, zoals oogstvoorspelling in de tomatenteelt en het gewasmanagementplatform FarmRoad.
Darryn Keiller is de directeur van het bedrijf (foto rechts). Hij spreekt hieronder over de impact van het coronavirus op de sector en hoe hun technologieën telers na de pandemie kunnen blijven ondersteunen.
Dashboard FarmRoad
Impact COVID-19
Een groot gevolg van COVID-19 is dat bijna elke kasteler wereldwijd afhankelijk is van immigranten voor de arbeid en dat er overal grote uitdagingen zijn om medewerkers de grenzen over te krijgen, begint Darryn. "Er zijn hoge infectiepercentages in grote kassen in Noord-Amerika." Ook zijn er zorgen over de veiligheid van de producten.
De gevolgen van het virus zijn erg verschillend voor telers wereldwijd. "We hebben bijvoorbeeld twee gelijkaardige klanten die bladgroenten en kruiden produceren: één in de VS en één in Australië. Ze leveren beiden hun producten aan restaurants en speciale supermarkten en hebben het erg zwaar sinds die bedrijven hun deuren hebben moeten sluiten. Ze moesten op zoek naar nieuwe manieren om hun producten in de markt te zetten. Het bedrijf in de VS begon met direct leveren aan de consument en kon snel schakelen. Het bedrijf in Australië bevindt zich helaas op een afgelegen locatie en had die optie niet. Ze zijn nog steeds in bedrijf, maar hebben een groot aantal medewerkers moeten ontslaan."
Oplossingen
Er waren al flink wat uitdagingen in de sector voor COVID-19, maar het virus heeft deze problemen nog eens benadrukt. Samengevat komt het erop neer dat teeltbedrijven efficiënter moeten gaan werken. Het grootste deel van de sector werkt nog altijd analoog. Autogrow ontwerpt nieuwe oplossingen om telers te helpen met de overstap naar het digitale tijdperk. "Het gaat erom hoe we software, data en kunstmatige intelligentie toepassen. Daarom zijn er veel telers in Europa, de VS, Mexico en Canada betrokken bij dit proces. Alle grote ondernemingen zijn op zoek naar manieren om hun bedrijfsprocessen te verbeteren."
Nog iets wat Darryn en zijn collega's hebben opgemerkt is dat de wereldwijde crisis ervoor zorgt dat lokale bedrijven elkaar zijn gaan ondersteunen. Darryn is benieuwd of deze veranderingen blijvend zijn en verwacht dat dit in de komende maanden en jaren duidelijk zal worden. "Voor ons gaat het echt om de telers die hulp nodig hebben. Onze focus ligt op hen. De laatste dertig jaar ging het om het individu en nu vereist de situatie dat we samenwerken en minder aan onszelf denken."
Verticale PAR
Actie
Het bedrijf heeft weinig extra aanvragen vanuit het Midden-Oosten, maar wel meer vanuit India. Mensen zijn daar geïnteresseerd in substraatteelt en willen lokale bedrijven hiermee opzetten. Er zijn ook meer aanvragen vanuit Zuidoost-Azië en delen van Europa. "Mensen zijn nu proactiever, zich meer bewust van de risico's en willen er iets aan doen."