Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Deense koplopers verdubbelen hun consumptie van biologische groenten en fruit

Denen hebben tussen 2015 en 2019 hun consumptie van biologische groenten en fruit meer dan verdubbeld (+134%), volgens nieuwe gegevens van Statistics Denmark.

Organic Denmark plaatst deze trend in de grotere betrokkenheid van de Denen bij een 'duurzamere manier van leven', maar ook als resultaat van de wens van Deense consumenten om minder vlees te eten.

"Als we consumenten vragen waarom ze kiezen voor biologische producten, dan geven ze als primaire reden dat ze voedselproducten willen eten waarvan ze zeker weten dat er geen restanten van gewasbeschermingsmiddelen in zitten", legt Michael Langberg, market director van Organic Denmark, uit. Hij voegt daaraan toe: "Het kan lastig zijn om te bepalen hoe je het grootste effect kunt bereiken bij het verminderen van je inname van gewasbeschermingsmiddelen. Maar het is eigenlijk best eenvoudig. Door slechts vijf basisproducten te vervangen met de biologische versie kun je je inname van gewasbeschermingsmiddelen met meer dan de helft verminderen. Dit is al een enorme stap in de juiste richting."

Organic Denmark stelt dat consumenten steeds vaker op zoek gaan naar voedselproducten die de natuur en het grondwater beter beschermen. Duurzaamheid en specifiek het klimaat, worden ook steeds belangrijkere motivatiefactoren. "Dit betekent dat consumenten steeds vaker Deense producten kopen en groenten die in het seizoen zijn", zegt Langberg. Er is nu bijvoorbeeld een grote vraag naar biologische aardbeien, sla, aardappelen en komkommers.

Uit het algemene consumptiepatroon van deze vierjarige periode blijkt dat de biologische teelt van aardappelen, zacht fruit, sla en kool is verdrievoudigd. Volgens GFK Consumer Scan heeft biologisch fruit een marktaandeel van 22,7% en biologische groenten 24,7%. Momenteel bestaat bijna de helft van de totale verkopen uit biologische wortels, met een marktaandeel van 45,2%.

"Deense consumenten zijn over het algemeen koplopers in een wereldwijde trend waarbij schone voedselproducten worden gekozen die zorgvuldig worden geteeld, zowel voor de eigen gezondheid als voor de bijdrage aan duurzaamheid", zegt Langberg.

Bron: Natural Products Global

Publicatiedatum: