Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Vertical farming volgt groeipad zonne-energie"

"We willen ons grote bedrijf voorzien van 100% hernieuwbare energie", zegt Cristián Sjogren, medeoprichter en directeur van AgroUrbana.

Het bedrijf heeft daar drie verschillende benaderingen voor: ten eerste een bedrijf op zonne-energie met een combinatie van panelen op het dak en op de grond.

Als tweede een combinatie van energie op het dak en een inkoopovereenkomst voor energie van een generator, die wordt opgewekt door bestaande hernieuwbare krachtcentrales.

En ten derde een contract met een generator voor de levering van elektriciteit uit 100% hernieuwbare bronnen, waarschijnlijk van bedrijven in wind- en zonne-energie. “We willen duurzaamheid aanbrengen in de tuinbouw en dat gaat niet lukken als we traditionele energie gebruiken.” 

Gelijke weg als ledverlichting vijf jaar geleden
Chili was een pionier op het gebied van hernieuwbare energie. “Inmiddels zijn deze ook steeds vaker te vinden in ontwikkelingslanden, omdat ze allemaal dezelfde weg volgen. We profiteren ook van die concurrerende prijzen,” vervolgt Sjögren.

Pablo Bunster, medeoprichter en CCO van AgroUrbana zegt: “Toen ik tien jaar geleden begon, waren wind- en zonne-energie nog niet zo ver ontwikkeld of competitief als nu en werd er veel gediscussieerd over de mogelijkheden van zonne-energie. Nu is het meeste wat wordt gebouwd wind- en zonne-energie.

Dat gaat hand in hand met de technologie en het verlagen van de kosten, wat je terugziet als je opschaalt. Ook kun je zien waar het heen gaat.”

Sjögren en Bunster zien een gelijke trend in vertical farming, in bijvoorbeeld de kosten voor databeheer, technologie en ledverlichting.


Pablo Bunster en Cristián Sjögren 

Bunster voegt daaraan toe: “Het is gerelateerd aan zonnepanelen, omdat het dezelfde weg aflegt. Vijf jaar geleden werd ledverlichting als duur beschouwd en konden veel mensen er geen gebruik van maken vanwege de hoge instapprijzen bij de aanschaf van de lampen. Tegenwoordig is ledverlichting de nieuwe norm wat overal wordt gebruikt en zijn de traditionele lampen niet meer relevant. Als je aan de ene kant kijkt naar de data en de lampen aan de andere kant, dan zie je iets soortgelijks in de macrotrends van de sector voor hernieuwbare energie. Er liggen enorme kansen om deel te nemen aan wat heel makkelijk een revolutie in de tuinbouw kan worden.”

‘Technologie gebruiken om bij je doel te komen’
Sjögren stelt dat vertical farming zich nog verder zal ontwikkelen. AgroUrbana heeft de technologie, de efficiëntie, de schaal en het kapitaal. “Zolang er meer ervaring wordt opgebouwd in deze sector, zul je zien dat er meer kapitaal beschikbaar komt en dat verstrekkers flexibeler worden en de risico’s beter kunnen inschatten.”

Sjögren zegt dat de voedselproductie in de komende 30 jaar moet worden verhoogd met 70%. “Als we de technologie niet gaan gebruiken in de tuinbouw, dan gaat dat niet lukken. Het goede is dat we door middel van technologie tegelijkertijd de prestaties kunnen verhogen en de kosten kunnen verlagen. Er komt een punt waarbij de kosten voor vertical farming blijven dalen en lager zullen worden dan de kosten voor traditionele tuinbouw,” voegt hij daaraan toe.

Slateelt in de pilot farm van AgroUrbana

Feedback van klanten
AgroUrbana heeft bemoedigende feedback ontvangen van o.a. koks en investeerders. Koks zijn erg blij met de voedselkwaliteit. Het bedrijf heeft zich gericht op hoogwaardige restaurants en die in het middensegment. “Nadat de restaurants het hadden uitgeprobeerd waren ze erg enthousiast en deelden ze informatie over onze producten online. Ze waren blij met de kwaliteit van het product en dat is hoe we aandacht hebben kunnen krijgen in de markt voor vertical farming,” bevestigt Bunster.

AgroUrbana heeft ook een paar punten van kritiek ontvangen over de verpakking. 5% daarvan is plastic, ondanks dat het recyclebaar is. Bunster voegt daaraan toe: “We werken hieraan, want we willen 0% plastic in onze verpakkingen. Restaurants willen prijzen zien; helpen die met hun winstmarges en blijven onze klanten bij ons terugkomen? Dan zijn er nog de consumenten, een groep die gevoeliger is voor duurzaamheid. Zij willen weten hoe we onze producten telen, welke producten gebruikt werden om ze te telen en wat de impact ervan is op onze planeet. Chileense consumenten willen een hogere prijs betalen voor een beter product. We hebben de meeste van hun zorgen aangepakt: een geweldig product voor een nieuwe generatie. Traditionele teelt is een leuk verhaal, maar niet meer voldoende voor de toekomst.”

Een twee-in-één-product
Bunster vervolgt: “AgroUrbana levert al aan detailhandelaren, online winkels, restaurants en cateringbedrijven. We zijn misschien 10% duurder dan onze dichtstbijzijnde concurrent in de detailhandel, maar we hebben een veel beter product. De prijs communiceert ook al iets en die is bij ons hoog.”

Volgens Bunster kijken consumenten naar twee dingen: gemak, met rijpe producten en gezondheid, met gezonde kwaliteitsproducten. “Ze willen voedselzekerheid, weten waar het geteeld wordt en waar het vandaan komt,” zegt hij. "Er zijn niet veel producten die deze twee zaken combineren in één product. Ze zijn of handig of gezond. Alles wat biologisch is in Chili moet worden gewassen voor het wordt gegeten. Dat is een keuze en dat is prima. Maar wij kunnen de gezondheid van biologische producten en het gemak van de wat traditionelere producten combineren."

Een snelle controle van de microgroenten

De millennials en generaties daarna met koopkracht hebben veel invloed op de markt, vervolgt Bunster. "Ze houden van technologie. We hebben al mensen die een abonnement bij ons nemen, omdat ze elke week bladgroenten in huis willen hebben. We moeten hiermee verder, wat betekent dat we het nog beter moeten doen en altijd moeten streven naar het verlagen van de kosten. Het is voedsel van hoge kwaliteit voor iedereen en niet alleen voor sommigen."

Productcommunicatie voor consumenten
“We zijn bezig met een aantal video’s waarin het verhaal wordt uitgelegd aan de consumenten, zodat ze weten waar de producten vandaan komen. We moeten alleen nog wat meer uitleg geven over vertical farming. Vooral nu klinkt vertical farming als een abstract concept en de vraag is dus hoe je hierover communiceert. We mogen sinds kort leveren aan de grootste supermarkten van Chili en er wordt gepraat over verdere uitbreidingen in de detailhandel. Onze volgende stap is uitleggen wat vertical farming is door middel van diagrammen of een educatief formaat,” zegt Bunster.

Sjögren stelt dat millennials 50% van de beroepsbevolking uitmaken. In 2025 zal dat 75% zijn en daarom bepalen zij de marktvoorkeuren. Millennials zijn volgens hem de generatie die productlabels leest, veel meer dan generaties daarvoor. “In het verleden waren mensen loyaal aan merken, volume versus prijzen, maar dat is volledig veranderd. Daarom is deze generatie perfect voor vertical farming, omdat ze waarde hechten aan alle kenmerken ervan. Ze krijgen informatie, het gaat er alleen om dat je de juiste communicatiestrategie vindt.”

Voor meer informatie:
AgroUrbana
Cristián Sjögren, mede-oprichter en CEO
cristian.sjogren@agrourbana.ag 
Pablo Bunster, mede-oprichter en CCO
pablo.bunster@agrourbana.ag 

Publicatiedatum: