Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jonge ambassadeurs glastuinbouw dankzij Go Go Greenhouse

Na het eerste jaar van de scholierencampagne Go Go Greenhouse is het een goed moment om een tussenbalans op te maken. Het aantal deelnemende bedrijven kan en mag natuurlijk altijd meer, maar veel belangrijker is wellicht dat het enthousiasme bij de aangehaakte teeltbedrijven groot is, zo valt te lezen in een bericht op de site bij Glastuinbouw Nederland. Dat geldt zeker ook voor de jongeren op de bedrijven, die ook deze zomer weer op grote schaal hun uren maken in de glastuinbouw.
 
Het principe van Go Go Greenhouse is even eenvoudig als efficiënt: vertel de op het bedrijf werkzame scholieren meer over de uiteenlopende werkzaamheden en disciplines op het glastuinbouwbedrijf en leid ze ook rond door het bedrijf. Op die manier krijgen ze een beter beeld van de toekomstmogelijkheden in de sector en – zeker zo belangrijk – ze dragen een positief verhaal uit binnen hun directe leefomgeving.

Dat is belangrijk want het arbeidsvraagstuk wordt er de komende jaren niet eenvoudiger op. Niet alleen productiemedewerkers, maar ook technische en teelttechnische specialisten zijn van harte welkom in de glastuinbouw. Go Go Greenhouse kan daar zeker een bijdrage aan leveren. Het is niet voor niets dat het project mede mogelijk wordt gemaakt door Colland en gemeente Westland. Overigens is inmiddels al wel duidelijk dat het initiatief van projectleider Agnes van den Berg ook wordt opengesteld voor bedrijven in andere teeltregio’s in het land.


Scholieren van CombiVliet, een van de deelnemende GoGo Greenhouse-bedrijven

Themaweek
Omdat scholieren naast de zaterdagen vooral in de vakantieweken actief zijn in de sector, concentreren de promotieactiviteiten van Go Go Greenhouse zich op die perioden. Het startsein werd vorig jaar gegeven op het moment dat eindexamenleerlingen aan hun lange vakantie begonnen en tijdens de herfstvakantie werd de eerste themaweek georganiseerd.

Onder de naam Go Go Greenweek konden ondernemers en bedrijfsleiders opnieuw aanhaken bij het initiatief en extra aandacht besteden aan de scholieren op hun bedrijf. Dat leverde elke dag sowieso een originele activiteit op van een deelnemer. Bovendien namen veel teeltbedrijven deel aan de glastuinbouwkennisquiz.

Excursies
Opvallend was dat tijdens deze themaweek ook excursies buiten het bedrijf werden georganiseerd. Daarbij was een speciale rol weggelegd voor partners in de keten, met name op gebied van afzet.

Zo namen Freek en Joost Jansen van potplantenbedrijf Plantanious negen scholieren mee naar de veiling, nadat ze op het eigen bedrijf eerste uitleg hadden gekregen over de klok en het veilproces.

Van der Burg/Dr. Green bracht met zestien scholieren een bezoek aan exporteur Hamiplant. De rondleiding was met name informatief voor de scholieren die zich bij het bedrijf bezighouden met het orderproces.

Al deze activiteiten waren uiteraard nog ruim voor de coronacrisis.
Via de socialmediakanalen van Glastuinbouw Nederland is het nieuws van de Go Go Greenweek uitgebreid gedeeld. Dat geldt ook voor het eigen Instagram account van Go Go Greenhouse en in de lokale huis-aan-huis krant Het Hele Westland en Het Hele Delfland.

Publicatiedatum: