Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Drie maanden na het begin van de bouw was de kas al gevuld met planten"

In december 2019 voltooiden GreenFood en Richel Group de tweede fase van een kassencomplex voor de teelt van aardbeien in Armenië. De eerste 3 hectare werd afgewerkt en geplant in 2017, en slechts twee jaar later was er nog eens 6 hectare klaar. Met een totaal van 9 hectare werd GreenFood de grootste producent van aardbeien onder glas in de GOS-landen.



Eerste fase
"Toen we met het eerste blok begonnen, wisten we dat dit nog maar het begin was", vertelt de directeur van de kas, Ignatosyan. "De financiering van het eerste project had enige vertraging opgelopen en het was een hele uitdaging om de bouw op tijd af te ronden. Zo werden de eerste palen in september 2017 de grond ingeslagen, en was de kas drie maanden later al gevuld met planten."



Tweede fase
In 2018 heeft het bedrijf samen met Richel de planning en technologie voor de tweede fase zorgvuldig ontwikkeld, waarbij ze rekening hebben gehouden met de zeer specifieke klimaatomstandigheden in Armenië. Het is bekend dat aardbeien niet van warme periodes houden, en GreenFood ligt op een 'perfecte locatie', hoog in de bergen, waar de hoogste temperatuur in de zomer maximaal rond de 29 graden Celsius ligt.

Dankzij het hoge volume en een krachtige ventilatiecapaciteit van de kas, in combinatie met schaduwdoeken, kan het perfecte klimaat in de kas worden gehandhaafd, terwijl er veel zon is voor een stabiele productie, het hele jaar door. De verdeling van het project in drie onafhankelijke blokken maakt het mogelijk om verschillende planttijden en oogstseizoenen te hebben.

Ondanks dat dit voorjaar een zeer moeilijk seizoen was, groeit het project en kunnen ze producten van hoge kwaliteit leveren. Er zijn geen problemen met het tekort aan arbeidskrachten, omdat 99% van de werknemers uit de omgeving komen. "Dit is een van de belangrijkste voordelen van een beschermde, jaarronde teelt, je creëert fulltime, goed betaalde werkplekken en bent niet meer afhankelijk van seizoensarbeiders."

Samenwerking
Grigor Vardanyan, Managing Director van het bedrijf, is positief over de samenwerking met Richel Group. "We zijn blij dat de vertegenwoordiger van het bedrijf Armeens is, want hij kent hierdoor de cultuur en de taal. Richel heeft hier ook andere kassen gebouwd, en we hebben met een aantal van die mensen samengewerkt en zij waren ook allemaal positief over hen."

"We zijn erg trots dat we een tweede keer zijn gekozen voor het GreenFood-project", zegt Brice Richel, de verkoopdirecteur van de Richel Group. "Het is één van de doelen van Richel om een langdurige samenwerking met klanten te hebben en samen stappen voorwaarts te zetten voor een duurzamere tuinbouwproductie."

De beschermde aardbeienteelt neemt wereldwijd toe en het bedrijf wil de nieuwste technologieën en knowhow voor klanten meebrengen.

Armeense markt
"We exporteren voornamelijk naar de Euraziatische markt en Rusland, maar we onderzoeken ook andere markten in het Midden-Oosten, de Golfstaten, de VAE en Qatar. Kleine maar rijke markten," zegt Grigor.

Rusland is de belangrijkste markt, maar het bedrijf is ook op zoek naar andere markten.

"Door de coronacrisis zagen we problemen in toeleveringsketens over de hele wereld ontstaan, en sommige hiervan zijn door de crisis failliet gegaan. Landen zijn op zoek naar nieuwe manieren om te leveren. Wij kunnen niet zomaar de productie stopzetten en onszelf gaan isoleren, dus onze oogst gaat gewoon door. De oogst die niet verhandelbaar is, gebruiken we om gezonde jam te maken die we vervolgens op de Armeense markt verkopen."

Publicatiedatum: