Jasper Claus, een prijswinnende filmmaker van corporate story’s en -films, gaf zijn visie hoe de tuinbouwsector kan werken aan een geloofwaardig verhaal, dat de samenleving aanspreekt. Dat deed hij tijdens de webinar Eat This van het World Horti Center op 15 juli.
Jasper begon zijn betoog met het benoemen van dingen die niet werken bij het vertellen van een verhaal en bereiken van je doelgroep, zoals: opscheppen en beloven. Een goed verhaal begint altijd met de vraag: ‘Waarom luisteren mensen?’ Volgens Jasper zou een verhaal ons moeten laten reflecteren op ons bestaan en uitdagen om er over na te denken.
Storytelling
Ook reflecteert hij op de tuinbouwsector, waar hij tegen een aantal uitdagingen aan loopt. "Er is onvoldoende vertrouwen en een gebrek aan kennis in de samenleving." Ook ziet hij een sector die teveel met zichzelf praat en te weinig de verbinding maakt met de wereld. "Dit heeft tot gevolg dat het zelfbeeld van tuinbouw niet overeen komt met hoe de samenleving tegen de sector aankijkt. Storytelling is daarbij de key en kan dit beeld veranderen door in te zetten op universele menselijke thema’s, de waarheid en empathie."
Empathie zorgt voor verbinding
"De basis voor het kunnen realiseren van deze verandering ligt in het doen van research: Om te kunnen vertellen over de waarheid, moet je deze eerst ontdekken", zegt Jasper. Volgens Jasper werkt het niet om vanuit een strategische visie oplossingen aan te dragen voor wereldproblemen; ook een thema als sustainability is volgens hem voor velen te abstract om in actie te komen.
Jasper: "Schroom daarbij niet om emotie te laten zien. Empathie slaat bruggen en maakt verbinding. Dit leidt tot de dialoog en discussie die nodig zijn om vanuit de samenleving de ruimte te krijgen deel uit te kunnen maken van de oplossing (en niet het probleem)."
Kijk hier het webinar met Jasper Claus terug.
Bron: World Horti Center