Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomatenteler verzorgt verkoop liever zelf dan via groothandel

Johan Kinos teelt tomaten in zijn kassen in Zuid-Finland en investeert in directe verkoop: “Op die manier kunnen we de prijzen beter controleren. Driekwart van onze omzet komt nu uit onze eigen directe verkoop. We hebben een betere kiloprijs dan grotere bedrijven, maar we hebben wel hogere personeelskosten omdat we zelf verpakken en transporteren.”

Kinos schat dat hij, door alles zelf te doen en niet via de groothandel, ongeveer twee keer zoveel mensen in dienst heeft. Naast zijn kassen heeft hij ook een kleine winkel met een groeiend assortiment: “De klanten stonden dit voorjaar bijna in de rij. Ik weet niet of het door de coronacrisis komt of dat er een andere reden is voor het grote aantal klanten, maar de interesse voor lokale producten is dit jaar zeker groter dan eerst.”

Ook telers moeten activiteiten herzien
De laatste 20 jaar is het inkomen van telers met meer dan de helft gedaald, veel telers hebben slechte onderhandelingspositie ten opzichte van de groothandel. “In de glastuinbouw liggen de prijzen lager door overproductie. Naast investeren in je eigen winkel, wat niet altijd mogelijk is, zou de branche beter moeten zijn in het eisen van hogere lonen. Wij volgen de feestprijzen van de laatste jaren ook niet; waarom zouden we goederen gaan schenken waar vraag naar is?”

Bron: svenska.yle.fi

Publicatiedatum: