BraZander, de Bleiswijkse tomatenkwekerij van Paul Zantman en Rob Brabander, wordt de eerste kas die aansluit bij het Bayer ForwardFarming-netwerk. Het is een nieuwe stap in de samenwerking tussen De Ruiter als veredelingsbedrijf en de telers, want in 2018 sloegen beide partijen al de handen ineen voor de bouw van het De Ruiter Experience Center.
Nederland staat internationaal bekend om zijn innovatieve technologie en best practices in de glastuinbouw. Maar, zoals Paul Zantman, mede-eigenaar van BraZander, opmerkt: “Het is vaak niet bekend hoe duurzaam wij werken en hoe veilig en gezond onze producten zijn. We hopen dat de relatie met Bayer de glastuinbouw zal helpen om die boodschap op een duidelijke, transparante en consistente manier bij een breder publiek te brengen.”
Jan Wisse (Communications Manager Bayer Crop Science Benelux) en Paul Zantman (BraZander)
De Ruiter Experience Center
BraZander, de kwekerij van Paul Zantman en Rob Brabander, is opgericht in 2001. Sindsdien hebben Rob en Paul van BraZander uitgebreid tot iets meer dan 12 hectare, verdeeld over vijf locaties in de regio. Zoals al gezegd volgde in 2018 samen met De Ruiter de bouw van het De Ruiter Experience Center, een informatiecentrum met kassen, waarvan 1 hectare bestemd is voor commerciële tomatenproductie en 0,8 hectare is voor het testen en presenteren van nieuwe tomatenrassen.
"Bij De Ruiter hebben we altijd geloofd in de kracht van het fysiek tonen van ons productportfolio aan onze klanten”, zegt Joost van Regteren, hoofd Market Development EMEA/APAC, Crop Science Vegetable Seeds. “Het De Ruiter Experience Center is een prachtig platform om innovatieve en duurzame agronomische technologieën te late zien aan bezoekers, van telers en ketenpartners tot consumenten en studenten.”
Klaus Kirsch (Global Forward Farming Director)
Duurzame teeltsystemen ontwikkelen en promoten
De samenwerking tussen teler en veredelingsbedrijf heeft zich de afgelopen verder verdiept, waardoor de telers nu de primeur hebben om als eerste kas in het Bayer ForwardFarming-initiatief mee te gaan doen. Het netwerk bestaat uit meer dan 17 andere onafhankelijke teeltlocaties in 10 landen op 3 continenten.
Klaus Kirsch, Global Bayer ForwardFarming Director, merkt op: “Bayer ForwardFarming richt zich op drie verschillende aspecten van duurzame land- en tuinbouw: verantwoordelijkheid voor het milieu, economische levensvatbaarheid en hoe duurzame maatregelen bijdragen aan een bredere maatschappelijke welvaart. Samen met Paul Zantman, Rob Brabander en het team van De Ruiter bekijken we elk van deze elementen hier bij BraZander, om met elkaar duurzamere teeltsystemen te ontwikkelen en te promoten, die kunnen worden aangepast voor andere kassen over de hele wereld.”
Jan Kamper (De Ruiter)
360 graden videotour en publiekslancering begin 2021
In het De Ruiter Experience Center worden niet alleen nieuwe tomatenrassen getest en gepresenteerd. Er worden ook nieuwe inzichten in de moderne veredelingstechnologie getoond en de voordelen van nieuwe rassen worden er gedeeld met klanten, de keten en consumenten.
In de eerste fase van de samenwerking met Bayer ForwardFarming wordt de informatie en worden de aandachtspunten meer in detail uitgebreid naar teelt, irrigatie en bemestingsbeheer, CO2- en lichtmanagement, voordelen voor de consument, recycling en afvalbeheer. Deze onderwerpen worden ook gedemonstreerd in een virtuele 360 graden videotour op de locatie.
Stap voor stap komen later ook een aantal aanvullende aspecten van de tomatenteelt aan bod. Deze aankondiging zal worden gevolgd door een publieke lancering met stakeholders in het De Ruiter Experience Center begin 2021.
Voor meer informatie:
De Ruiter
www.deruiterseeds.com
BraZander
www.brazander.com