Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
webinar handelskansen Nederland in Mexico

"Handelsakkoord EU-Mexico mooi in tijden van protectionisme"

Op woensdag 24 juni organiseerde Holland House Mexico een webinar over kansen in de Mexicaanse Food & Retail sector. Tijdens dit webinar presenteerde Sheyla Márquez, sector coördinator agro & food van Holland House Mexico, de resultaten van een marktonderzoek over de kansen voor Nederlandse bedrijven in de Mexicaanse Food & Retail sector. 

Feiten en Cijfers van de Mexicaanse markt 
Met een overvloed aan landbouwgrond en betaalbare arbeid is Mexico een interessante markt op het gebied van agro & food. Daarnaast zorgen Mexico’s demografische kenmerken voor een groot besteedbaar inkomen dat beschikbaar is voor voedsel. Zo bevindt 40% van de bevolking zich in de middenklasse, woont meer dan 75% van de inwoners in stedelijke gebieden en besteedde Mexicanen in 2018 ruim 35% van hun besteedbaar inkomen aan voedsel. 

Trends in de Mexicaanse markt 
Op het gebied van voedseltrends beweegt Mexico zich langzaam naar duurzaamheid met een focus op ingrediënten en gourmet. Over het algemeen vindt men het belangrijk dat voedsel gezond is en dat het bekend is hoe het wordt gemaakt en waar de ingrediënten vandaan komen. Zo doet bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Tony’s Chocolonely het erg goed op de Mexicaanse markt, mede door hun duurzame verhaal en keurmerken. 

Dit duurzame aspect vertaalt zich ook in andere categorieën. Er is bijvoorbeeld grote vraag naar ambachtelijk brood, hoogwaardige kaas, plantaardige (soja) melk, vlees van hoge kwaliteit en de markt van vleesvervangers is sterk in opkomst. 

Corona-effect
Het coronavirus heeft ook voor veranderingen in het Mexicaanse Food and Beverages speelveld gezorgd. Zo constateert Daniel Reitsma dat consumptiepatronen veranderden doordat men voortaan thuis kook. Dit zorgt niet alleen voor sterkere focus op gezonde voeding maar brengt ook een verandering in verkoopkanalen teweeg. Zo wordt er tijdens de pandemie meer in supermarkten, e-commerce en lokale winkels gekocht. Zo doet 48% van de bevolking online boodschappen tijdens COVID-19. De effecten van de crisis op lange termijn zijn nog moeilijk te voorspellen.

Daniel benadrukt dat de logistiek in ieder geval niet onder de crisis heeft geleden: “Vliegtuigen zijn nooit gestopt met vliegen tussen Europa en Mexico en de import en export vanuit Mexico is dan ook vrij constant gebleven”.

Deze economische relatie wordt verder versterkt door een vernieuwd handelsverdrag tussen de Europese Unie en Mexico, welke Erik Plaisier van de landbouwraad in Mexico-Stad verder toelicht.   

Vrijhandelsovereenkomst EU-Mexico  
Na jaren onderhandelen hebben Mexico en de Europese Unie een akkoord bereikt voor een vernieuwd handelsverdrag. Met dit akkoord wordt het al bestaande verdrag uit 2000 geüpdatet. Voordat het akkoord daadwerkelijk in werking treedt, moet het door verschillende juridische processen, vertalingen en moet het worden voorgelegd voor ratificatie aan de parlementen van EU-lidstaten en Mexico. Hierna wordt het verdrag ondertekend en treedt het in werking. 

Het doel van beide landen is om elkaars markten voor diensten en investeringen te openen, verdere economische integratie te stimuleren en het concurrentievermogen te versterken. Zo worden de invoerrechten verlaagd op 99% van de producten die tussen de EU en Mexico worden verhandeld.

Erik, landbouwraad in Mexico, noemt het 'een prachtig akkoord als je kijkt naar de protectionistische trend vandaag de dag door vele landen."



Bron: NLinBusiness

Publicatiedatum: