Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Antoine Kapteijns (Codema):

"Tuinbouwexpertise wereldwijd ontplooien"

"Momenteel leggen we onze nieuwe processen vast en maken we de omslag naar het gebruik van één centraal ERP -en financieel systeem", vertelt Antoine Kapteijns, COO van Codema in een verhaal waarin hij ingaat op de strategie van het bedrijf. Dat verhaal is volgens Antoine soms 'allemaal heel technisch', maar zijn rol is die van verbinder. 

"Om processen te uniformeren of tot modulaire oplossingen te komen, moeten we onze specialisten bij elkaar brengen. Zij hebben namelijk de kennis om te bepalen welk proces tot het beste resultaat leidt. Dat is ook de enige manier om draagvlak te creëren voor de nieuwe manier van werken."

De juiste taal
Codema’s COO tracht processen en componenten zoveel mogelijk te standaardiseren terwijl er ruimte blijft voor maatwerk. "Een belangrijk speerpunt van onze strategie is dat we dicht bij onze klanten zitten om hun taal en cultuur te kennen en te spreken. Dat begint met het verlenen van service aan bestaande klanten in dat desbetreffende gebied. Dit breiden we vervolgens uit met sales capaciteit zodat we verder kunnen groeien in een regio of land. Met de tijd voegen we daar bijvoorbeeld een engineer of projectleider aan toe, zodat we projecten steeds meer lokaal uitvoeren. Zo doen we dat in China, waar we in 2019 een vestiging openden, maar ook in onze vestiging in België.

Voor mij is het de kunst om in dat proces de balans te vinden tussen enerzijds het standaardiseren van onze producten of processen en anderzijds het voldoen aan de unieke behoeftes van klanten in een bepaalde regio. Door standaardisatie kunnen we onze enorme kennis en expertise wereldwijd inzetten. Echter doordat we steeds de dienstverlening aanpassen aan de wensen van de klant kunnen we telkens weer de juiste kwaliteit leveren. Dat is een bijzonder spanningsveld.”

Kennis en teeltsystemen
De vestigingen van het bedrijf in Venlo en Bergschenhoek zijn de kenniscentra van de organisatie, volgens Antoine. "Hier zit tientallen jaren ervaring met de verschillende disciplines die aan de basis staan van kritische teeltsystemen. In Venlo zit het grootste deel van de specialistische kennis op het gebied van watermanagement, elektrotechniek en belichting. In Bergschenhoek zitten juist de meeste experts op het gebied van logistiek, software en constructie. De projectleiders van beide vestigingen zetten natuurlijk graag elkaars expertise in bij projecten.

Als bij een project meerdere disciplines aan bod komen, zetten we specialisten in uit zowel Venlo als Bergschenhoek. We werken nauw samen met klanten aan de realisatie van complete hightech teeltsystemen waarbij de kennis van de beide Nederlandse vestigingen cruciaal is.

Een mooi voorbeeld is onze samenwerking met de Zwitserse Gebrüders Meier: De afgelopen jaren hebben we onze werkwijze hierop aangepast. Waar voorheen elke vestiging zijn eigen aanpak koos, trekken we dit nu gelijk over alle vestigingen om werkwijzen te uniformeren. Dat betekent dat we continu bezig zijn met het uitwisselen van ‘best practices’ zodat onze werkwijze overal hetzelfde is. Zo zetten we onze specialisten flexibeler in, ongeacht de locatie van het project. Dat is zowel voor onze mensen als de klant ideaal. Momenteel leggen we onze nieuwe processen vast en maken we de omslag naar het gebruik van één centraal ERP -en financieel systeem.”

Maatwerk
“Tegelijkertijd leveren wij ook maatwerk. Een klant specifieke oplossing die afgestemd is op zijn voorkeuren en teelt. Dat lijkt een tegenstelling, gestandaardiseerde processen en maatwerk, maar dat is het gelukkig niet. In de ontwerpfase werken we aan het modulair ontwerpen, zodat we vanuit een gestandaardiseerde basis precies dat systeem bouwen dat de klant nodig heeft. Door dit ‘Configure To Order’ systeem leveren we maatwerk, maar worden alle onderdelen kostenefficiënt geproduceerd. Dat ziet de klant onderaan de streep terug.”

Mensen verbinden
“Het klinkt allemaal heel technisch, maar mijn belangrijkste rol is die van verbinder. Om processen te uniformeren of tot modulaire oplossingen te komen, moeten we onze specialisten bij elkaar brengen. Zij hebben namelijk de kennis om te bepalen welk proces tot het beste resultaat leidt. Dat is ook de enige manier om draagvlak te creëren voor de nieuwe manier van werken.

De eerste keer dat we mensen van verschillende locaties en disciplines bij elkaar brachten, was voor hen een bijzondere ervaring. Een watermanagement specialist moest ineens samen met een elektrotechneut bepalen hoe ze het aan gingen pakken. Gelukkig kwamen ze er snel achter dat ze allebei hetzelfde willen: het beste resultaat voor de klant. Hierdoor kwamen ze al snel met de oplossingen die we zoeken. Mijn rol is om onze managers te stimuleren en te ondersteunen bij het doorbreken van pat stellingen en om het tempo hoog te houden. Echt mensenwerk dus.”

Nieuwe instroom
“De openheid en veranderingsbereidheid van onze mensen maakt mij trots. We hebben de afgelopen tijd veel mensen aangetrokken die niet uit de tuinbouwsector komen, maar juist uit compleet andere sectoren. Zij stellen goede vragen of komen met totaal andere oplossingen die onze specialisten niet gewend zijn. Dat doet men niet af met een ‘zo werkt het nu eenmaal’, in tegendeel, iedereen staat open voor nieuwe ideeën.

Als we de nieuwe instroom samenbrengen met de mensen die over tientallen jaren tuinbouwervaring beschikken, ontstaat een zeer waardevolle kruisbestuiving waar onze klanten nu en in de toekomst van profiteren.”

Sinds 2018
“Mijn vrouw zei: “Je hebt het bij Codema naar je zin. Je praat er altijd enthousiast over.” Dat viel haar blijkbaar op,” vertelt Antoine Kapteijns, COO van Codema. “Toen ben ik gaan nadenken voor mijzelf, wat maakt dat ik enthousiast ben over Codema? Ik realiseerde mij dat ik met enthousiasme bij Codema werk om twee redenen: de klik en samenwerking binnen het directieteam en de ambitie van Codema om wereldwijd positie in te nemen en daarbij op gebied van duurzaamheid een rol spelen.”

Kapteijns werkt sinds 2018 bij het bedrijf. In eerste instantie als ad interim Vestigingsmanager Venlo, maar al snel vroeg Marcel Koolen, CEO, hem bij het directieteam te komen. Zijn relatie met Koolen gaat jaren terug, maar het is de dynamiek binnen het hele directieteam die voor hem het belangrijkst is:

“We zijn enorm veelzijdig. Iedereen heeft zijn eigen expertise en we geven elkaar het vertrouwen dat we het mét elkaar gaan doen. We kunnen allemaal ons ei kwijt en zetten daarom de schouders onder onze gedeelde ambitie. Ieder heeft zijn onze eigen rol binnen de strategie.”

Voor meer informatie:
Codema Systems Group  
info@codemasystemsgroup.com
www.codema.nl

 

Publicatiedatum: