Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hieperdepiep voor het bio-logo

Tholen - Op 1 juli was het precies tien jaar geleden dat de Europese Unie het inmiddels welbekende groene blaadje introduceerde als het nieuwe Europees logo voor biologische producten. Na een overgangsperiode werd het twee jaar later, in 2012, voor producenten verplicht om het logo op verpakkingen van biologische producten te plaatsen.

Sector stimuleren
Al in 2007 ontstond het plan bij de Europese lidstaten om een verplicht logo in te voeren om de biologische sector te stimuleren. Een universeel logo moest het voor de consument makkelijker maken om biologische producten te herkennen en de producent helpen om hun biologische producten in de hele Europese Unie op de markt te zetten.

Ontwerpwedstrijd
In 2009 werd er een wedstrijd georganiseerd waar studenten hun ontwerp konden inleveren. In 2010 mocht het grote publiek hun stem uitbrengen op de drie beste ontwerpen. De Duitse student Dusan Milenkovic won met 63 procent van de stemmen met zijn ontwerp.

Het 'Euro-leaf'-ontwerp toont de EU-sterren in de vorm van een blad tegen een groene achtergrond. Volgens de Europese Unie was het 'een heel eenvoudig teken met twee duidelijke boodschappen: natuur en Europa'.

Het bio-label wordt gebruikt op alle voorverpakte levensmiddelen van de EU die in de EU worden geproduceerd en als biologisch worden verkocht. Het logo mag niet worden gebruikt op producten die voor minder dan 95% uit biologische ingrediënten bestaan of voor producten in omschakeling naar een biologische productiewijze.

In 2018 startte de Europese Commissie in samenwerking met Europol een actie om fraude met het logo te bestrijden. De actie richtte zich voornamelijk op bulkproducten die bestemd waren voor verdeling en verkoop onder het bio-label. Diverse producten werden in beslag genomen en strafrechtelijke procedures werden ingesteld. Daarnaast nam de Commissie maatregelen om het controlesysteem te verbeteren. Ook de nieuwe biologische verordening, die naar verwachting in 2022 in werking treedt, is daar onderdeel van.