Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vraag naar vers en kwaliteit drijft snelheid in de logistiek

Tholen - “Mensen willen meer kwalitatief verse producten,” zegt Yves Smets, CEO van Ivemar – een logistiek dienstverlener die zich richt op de opslag en het vervoer van onder andere perishables. “Kwalitatief worden er meer eisen gesteld en appreciëren de consumenten ook de versheid en de zuiverheid van de producten.”

Hij ziet dat er steeds meer exoten worden geïmporteerd die in toenemende mate zo goed als consumptierijp worden geplukt in Afrika en Zuid-Amerika en daarna via luchtvracht en trucking naar de Europese consument worden vervoerd.

Yves stelt vast dat zo’n 80 procent van de exoten wordt ingevlogen en dat snelheid in vervoer bij deze nagenoeg rijpe vruchten van het grootste belang is. “Luchtvracht afhandelen moet snel gaan. Dat is continu verse goederen afleveren.”

De express groupage dienst vanuit België naar Parijs met als eindbestemming Rungis, sluit aan bij die behoefte aan snelheid. “Wij hebben een vaste lijn opgestart voor perishables vanuit de luchthavens Luik, Zaventem en de vroegmarkt Brussel met drie losplaatsen in Parijs en met eindpunt de vroegmarkt in Rungis.”

De lijndienst vertrekt zes dagen per week twee maal daags, in de morgen en in de late namiddag, zodat luchtvrachtafhandelaars en groothandelaren hun producten zo snel mogelijk kunnen aanbieden.

Korte doorlooptijd
“Normaal gezien kunnen de goederen zes tot zeven uur na aankomst op de luchthaven in België in Parijs zijn. De morgen erna liggen de vruchten dan in de winkel.”

Yves geeft aan dat een doorlooptijd van zeven tot tien dagen van oogst tot consumptie door de eindgebruiker het streefdoel is voor dagverse producten. “Met een vliegtuig kan dat gemakkelijk maar dat kun je niet met een ander vervoermiddel doen.”

Hij observeert dat die korte transittijd zijn invloed heeft op de prijs die door luchtvracht gecombineerd met trucking automatisch iets hoger ligt, maar wel de beschikking geeft over dagvers product rechtstreeks van de boom waarvoor de consument wil betalen.

Dit in tegenstelling tot zeevracht dat een lagere kostprijs heeft maar veel langer onderweg is. “Je kunt evengoed fruit met een boot laten komen. Dat wordt onrijp geplukt en is dan tien weken onderweg. Daarna moeten de producten hier nog in de koel- of in de rijpcel. Dan zit je met fruit dat toch al vlug tot 15 weken oud is.”

De wat hogere kostprijs van luchtvracht en trucking is ook de reden dat voor biologische producten relatief vaak voor deze oplossing gekozen wordt omdat de wat hogere marge van biologische producten, hogere transportkosten toestaat.


De express groupage dienst van Ivemar sluit qua snelheid aan op de behoefte van de klant 

Juiste temperatuur
Met een vloot van 30 geconditioneerde vrachtauto’s legt Ivemar – gevestigd bij Brussel – zich toe op het vervoer van farmaceutische producten en perishables, bijvoorbeeld mango’s, papaja’s, ananassen of bonen,  zowel over de weg als via de lucht. Voor veel van deze exotische vruchten is de bewaar- en vervoertemperatuur een belangrijk gegeven voor de kwaliteit.  De vrachtwagens beschikken dan ook over minimaal twee en zo nodig meer compartimenten zodat alle goederen op de juiste temperatuur kunnen worden vervoerd.

Naast de express groupage dienst vervoert de logistiek dienstverlener ook volle vrachten delicate producten van de luchthavens Luik, Brussel en Maastricht veelal bestemd voor de retail.  Ivemar bedient vanuit drie gekoelde opslagplaatsen in België heel Europa waarbij Frankrijk, Duitsland en Luxemburg het vaakst worden aangedaan. Twee ervan zijn geschikt voor de opslag van perishables en daar kunnen de goederen naar wens worden herverpakt, herstapeld, herlabeld of herwikkeld. Yves geeft aan dat dit vooral voor de retail wordt gedaan. Zo worden bijvoorbeeld bulkgoederen in consumentenverpakkingen omgepakt.

Traceren
Tracering is gedurende het hele distributietraject een aspect dat voor de supermarktketen en voor de consument steeds belangrijker wordt, stelt Yves vast. “Wij geven van al onze producten productfiches en traceerbaarheid van bij de producent tot aan de groothandel of retailer.”

Alle benodigde gegevens zijn beschikbaar via zusterbedrijf Fly Fresh, dat zich bezighoudt met import van exoten uit Zuid-Amerika en Afrika, waardoor er de controle is over de goederen gedurende het gehele traject. Ook de invloed van de coronacrisis wordt gevoeld in het vervoer van perishables. Nadat er aan het begin van de crisis duidelijk minder luchtvracht werd ontvangen, is de situatie nu weer aan het normaliseren en Yves verwacht dat het volume vanaf september weer als vanouds zal zijn. Hij stelt vast dat waar het vervoer van delicate producten wat minder was, het vervoer van farmaceutische producten juist is toegenomen onder invloed van corona.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Ivemar
info@ivemar.be 
www.ivemar.be